GENT 2003 - 30e Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent

b>BEGINTEKST

De 30e editie van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen te Gent, belooft ook dit jaarweer heel wat in petto te hebben. Aangezien het filmfestival dit jaar haar 30e verjaardag viert, gaat het ?normale? programma voor de gelegenheid in feesttenue gekleed. Naast de gewoonlijke competitiefilms, een sectie ?World Cinema?, ?A Look Apart?, ?Geheugen van de Film? en een aantal kortfilmcompetities, mogen we ons dit jaar verheugen op een aantal wereldpremières en festival specials.

Maar liefst 13 films werden geselecteerd voor de festivalcompetitie, op basis van het thema ?Impact van Muziek op Film?. Allen dingen mee naar de prestigieuze titels van ?Beste Film?, ?Beste Regisseur?, ?Beste Muziek? en ?Beste Scenario?. De eer om de competitie te openen gaat dit jaar naar Hero van Zhang Yimou, een film over Oosterse gevechtskunsten en de Chinese Qin dynastie. American Splendor, afsluiter van de competitiefilms, viel reeds in de prijzen op het Amerikaanse Sundance Filmfestival.

Naast de competitiefilms, die we nauw op de voet zullen volgen, reikt ook weer dit jaar de jongerenjury van Studio Brussel de StuBru Award uit aan de winnaar van de XploreZone. Dit apart parcours kan gevolgd worden door eenieder die zin heeft om een beetje van alle genres mee te pikken. Een soort van alternatieve route doorheen het festival, quoi. De award is al even eigenzinnig als het parcours zelf, met name een kunstontwerp van een studente Vrije Grafiek. Highlights in de XploreZone zijn ongetwijfeld Girlie, waarin een Tsjechische Rosie haar saaie, grauwe leventje wat kleur geeft door te doen waar alle tienermeisjes goed in zijn, haar fantasie te gebruiken. Ook Spun zal heel wat jongeren kunnen boeien met thema?s zoals drugs, seks en muziek.

Ook de liefhebbers van de - vaak ondergewaardeerde - korte film zullen tijdens deze editie zeker aan hun trekken komen. Naast de gewoonlijke Belgische en Europese kortfilmcompetities (Prix Uip) en ACE competitie voor Vlaamse studentenkortfilms die een kansje wagen om de prijzenpot in de wacht te slepen, organiseert het filmfestival uitzonderlijk de eenmalige Prijs voor de Beste Vlaamse Kortfilm. Voor deze speciale competitie werden Vlaamse kortfilms geselecteerd die tussen 2000 en 2003 gedraaid werden.

Het Geheugen van de film besteedt dit jaar extra veel aandacht aan het oeuvre van gerenommeerde theater- en filmactrice Jeanne Moreau. Klassiekers zoals Ascenseur pour l? Echafaud, Les Amants, Cet Amour-là, ? zijn een hommage aan haar leven en werk. Jeanne Moreau zal als jurylid eveneens mee helpen bepalen welke competitiefilms in de prijzen vallen. Ook de actrice Vanessa Redgrave (Blow Up, Julia, Mary Queen of Scotts,?) en Italiaanse grootmeester Federico Fellini worden tijdens deze 30e editie in de bloemetjes gezet. Starwatchers, waag uw kans, want beide filmdiva?s worden verwacht in hoogsteigen persoon op het festival!

De sectie World Cinema biedt de doorwinterde cinefiel ieder jaar opnieuw de kans om films van over de hele wereld te bekijken, die het om één of andere duistere commerciële reden nooit tot in de Belgische zalen zou schoppen. Destiny Has no Favorites, waar een Peruaanse huisvrouw per toeval in een soap verzeild geraakt, is hier een mooi voorbeeld van. Verder weet Scandinavië dikwijls ook van wanten op filmvlak. Dit werd vorig jaar nog maar eens bewezen met: The Man without a Past, de beste film in competitie. Dit jaar pakt Scandinavië, onder andere, uit met een Noors-Zweedse produktie Kops. Hier proberen een aantal ijverige politieagenten blauw op straat te behouden door de misdaadcijfers de lucht in te jagen. Want, wees eens eerlijk, waar zijn politiebureaus anders goed voor, als er geen misdaad te bespeuren valt? Het Japanse Parasite Dolls valt dit jaar nogal op in de programmering van het festival omdat het - jammer genoeg - één van de weinige animatiefilms betreft.

A Look Apart tracht jaarlijks een venster te creëren voor meer experimentele films. Absolute musts in deze categorie zijn onwaarschijnlijk Gus Van Sants (Drugstore Cowboy, My Own Private Idaho, Good Will Hunting, Gerry,?) Elephant en Ben Coccio?s Zero Day. Indien Hundstage van de Oostenrijkse regisseur Ulrich Seidl u ook niet onberoerd heeft gelaten, kunnen wij u het (iets) minder expliciete Jesus, Du Weisst aanraden.

Speciaal voor deze 30e editie wil het filmfestival haar kijkers verrassen met een aantal wereldpremières. Het bovenvermelde Elephant is hier een voorbeeld van, maar ook Thirteen over jonge tienermeisjes die experimenteren met de grenzen van het bestaan en -van eigen bodem!- De Zaak Alzheimer zullen volgende week trots gepresenteerd worden?

Als u tussen al dit cinefiele gedoe door even wilt uitblazen, of er niet genoeg van krijgt, is het Festivalcafé de aangewezen plek voor u, waar een heerlijke frisse pint Jan met de klap dichter bij het sterrendom brengt?

Wie HAD er moeten winnen ?

Beste film: Hero
Beste Regie: Song for a Raggy Boy
Beste Scenario: Best of Youth
Beste Muziek: In America
Beste Scenario (buiten competitie): Bug
Origineelste Film (buiten competitie): Jesus, du weisst
Beste Documentaire (buiten competitie): Little Angels
Beste Camerawerk (buiten competitie): Personal Velocity
slechtste film (buiten competitie): Salt

En wie HEEFT er gewonnen ?

In America
Grote Prijs van de Vlaamse Gemeenschap (? 25.000)

La Pornographie
Georges Delerue prijs voor beste muziek (? 15.000)

Kitchen Stories
SABAM prijs voor beste scenario (? 6.200)

A Good Lawyer's Wife
Robert Wise prijs voor beste regisseur (? 5.000)

Speciale vermelding voor Song for a Raggy Boy door Aisling Walsh

Tony Curtis ontving de speciale Holemans prijs

<