Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2017

PALMARES 2017

 

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE FICTIE:
Prijs van de Jury: May day (Olivier Magis & Fedrik De Beul)
Prijs voor het Beste Debuut: Poor kids (Michiel Dhont)
Prijs van het Publiek: May day (Olivier Magis & Fedrik De Beul)
Prijs voor Beste Acteerprestatie: Thierry Hellin (May day)

Speciale vermelding van de Jury: Remise (Deben Van Dam)
 

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE DOCUMENTAIRE:
Prijs van de Jury: Girlhood (Heleen Declercq)
 

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE ANIMATIE
Prijs van het Publiek: Wildebeest (Nicolas Keppens & Matthias Phlips)

 

EUROPESE KORTFILMCOMPETITIE
Prijs van de Jury: Le Bleu Blanc Rouge de mes cheveux (Josza Anjembe)
Prijs van het Publiek: Les Heures-Encre (Wendy Pillonel)
EFA-nominatie van de Jury: Graduation 97 (Pavlo Ostrikov)

 

TE GAST
Humo Award: Hotel mama (Aline Boyen)
Prijs Filmkritiek: Lost in the middle (Senne Dehandschutter)
Pitch Award: Our last days van Sam Gielen & Poumpo van Anthony Tueni

 

VAF WILDARDS
Fictie: Sons of no one (Hans Vannetelbosch) & Poor kids (Michiel Dhont)
Documentaire: Ours is a country of words (Mathijs Poppe) en De Flandrien (Kinshuk Surjan)
Animatie: XYXX (Zander Meykens)
Filmlab: Carry On (Mieriën Coppens)

 


 

Voor de 23e keer al opent het Internationaal Kortfilmfestival Leuven haar deuren tot de Vlaamse kortfilmhemel. De strijd om een gouden lepeltje gaat er bovendien steeds heviger aan toe: nadat het festival al een Oscar- & BAFTA-qualifying status verkreeg, mag het nu ook een nominatie voor de European Film Awards voordragen. Jonge makers willen er dan ook maar al te graag bij zijn, want het festival blijft in Vlaanderen dé filmtalentenjacht bij uitstek.

 

Van 2 tot en met 9 december in het STUK in Leuven.

 

Kortfilm.be is zoals vanouds van de partij om voor de nodige wegwijs te zorgen doorheen het overvolle (!) kortfilmaanbod. We markeren enkele belangrijke namen en opmerkelijke titels uit het programma.

 

Vlaamse competitie(beesten)

Een pas afgestudeerde filmstudent die met haar/zijn film niét op het Internationaal Kortfilmfestival Leuven wil pronken, die liegt. Het festival is voor een jonge (Vlaamse) filmmaker dé uitgelezen kans op erkenning en de ideale plek om een carrière voor je film te lanceren. Bovendien strijden studentenfilms er meteen mee tussen die van de professionals; van een gloeiende start gesproken.

 

Ook dit jaar is dat niet anders. Fictiekortfilms van gevestigde waarden zijn er bij de vleet, met o.a. Has#tag van Adil El Arbi & Billal Fallah (Broeders, Black), Remise van Deben Van Dam (dé prijzenslokop in 2013 met De weg van alle vlees), The Day The Dogs Disappeared van regisseursduo Ruth Mellaerts en Boris Kuijpers (The Allegory of the Jam Jar - goed voor Jury-, Publieks- én de Humo-prijs twee jaar geleden), Saint Hubert van Jules Comes (Pelgrim, Dit is Ronald), Petit Ami van Anthony Schatteman (Dag Vreemde Man, Kus me zachtjes, Volg mij), Out of the Blue, Into the Black van het duo Alidor Dolfing (Wien for life) en René en Viviane van Guy Thys (die eerder het Oscargenomineerde Tanghi Argentini maakte).

 


 

 

Stevige kleppers waar nieuwbakken talent uit verschillende Vlaamse filmscholen niet voor moeten onderdoen. Vanonder het RITCS-dak komen onder meer Ines Eshun (Het Leven van Esteban) en Aline Boyen (Hotel Mama) piepen. KASK vaardigt o.a. Michiel Dhont (Poor Kids) en Sophie Kurpershoek (Al was het maar voor even) af en vanuit Sint-Lukas Brussel komen Hans Vannetelbosch (Sons of no one) & Pegah Moemen Attare (Ce qui demeure) voort.

 

Op het eerste zicht lijkt de Vlaamse Fictie-competitie nog zo goed als open te liggen. Sons of no one won tijdens Film Fest Gent reeds de Publieksprijs en Michiel Dhont’s Poor kids kreeg er een 'speciale vermelding' van de jury - maar verder garandeert dat uiteraard niets. Opvallender is wel: Saint Hubert van Jules Comes werd voor heel wat verschillende "privé"-selecties op het festival uitgenodigd, zoals de Humo-avond, de Keuze van Canvas en onze eigen Kortfilm.be-avond. Lonkt daar ergens een prijs?

 


Wim Opbrouck in Saint Hubert (dir. Jules Comes)

 

Naast Vlaamse live-action is er ook een luik volledig gewijd aan animatie. Pieter Coudyzer is, na vorig jaar en menig malen daarvoor, opnieuw van de partij. Zijn betoverende beestenfilm Beast! volgt hij op met de film Our spot. Verder is het binnen de cirkel van professionals vooral ook uitkijken naar twee films van productiehuis Animal Tank: The Ape Man en Wildebeest.

 

Geanimeerd studentenwerk komt verder grotendeels uit de RITCS-stal, met films van Jef Dehouse (Serenitas, ook geselecteerd voor Film Fest Gent dit jaar), Pauwel Nomes (Cookie!, vorig jaar ook geselecteerd met Kiekenfretter), Zander Meykens (XYXX, vorig jaar geselecteerd met Praline), Olivia Derie (Painted) & Inge Van der Veen (Achoo) - stuk voor stuk hier al kort besproken.

 


The Ape Man (dir. Pieter Vandenabeele)

 

Terug van lange tijd weggeweest, maar meteen sterk ingezet, is de competitie voor korte Vlaamse Documentaire; zes korte docu’s dingen mee naar een juryprijs. Een straffe selectie alvast met RITCS-producten Maregrave (Justine Cappelle, eerder ook al te zien tijdens Filmfestival Oostende), Girlhood (Heleen Declercq, werd ook voor Film Fest Gent geselecteerd - lees hier een interview met de regisseur) en Sons of the Wild (Yannis Van den Ecker). Daarnaast ook nog IDFA-geselecteerd werk van Nina Landau (LON) en een nieuwe film van gevestigde filmmaakster Frederike Migom (Si-G, lees hier een interview met de regisseur).

 

Alsof dat nog niet voor genoeg wedijver zorgt, worden er op het einde van de rit uiteraard ook nog de VAF Wildcards uitgedeeld. Veelal staan die garant voor de lancering van een mooie carrière in het vak. Eerdere winnaars die dit jaar hun nieuwe films komen voorstellen zijn Deben Van Dam (eerst: De Weg Van Alle Vlees, nu: Remise) en Miwako Van Weyenberg (eerst: Hitorikko, nu: Zomerregen)

 

***

 

Internationale topselectie

Na drieëntwintig jaar rijkt de naam en faam van het IKL ondertussen ver buiten onze eigen landsgrenzen heen. Binnen de Benelux is het festival bovendien het énige kortfilmfestival dat mee kiest voor zowel de Oscars, de BAFTA’s, als de European Film Awards. Ook voor de Europese filmmakers staat er dus vanalles op het spel. Zowel de Oscargenomineerde kortfilms (o.a. Gouden Palm-winnaar Timecode), als de EFA-genomineerde kortfilms (o.a. Love) van 2017 kan je op het festival gaan bekijken.

 

De Europese Competitie biedt een erg straffe staalkaart aan van de beste kortfilms van het afgelopen festivalseizoen. Het selectiecomité koos dit keer opvallend voor minder vanzelfsprekende films. Zo kan je er terecht voor een heuse halfuur-durende actiemusical (Hard Way – The Action Musical), een contemplatief stadsdocument (L’été espéré) en het gewaagde Les îles van regisseur Yann Gonzalez, met knipogen naar fetishfilmers Lynch en Carax.

 


Les îles (dir. Yann Gonzalez)

 

Op hetzelfde gedurfde elan wordt er naast een indrukwekkende selectie internationale animatiefilms (o.a. Blind Vaysha, The Wrong End of the Stick en Fox and the Whale) ook een reeks “sexy” kortfilms onder de noemer Sexy Nations vertoond: een resem films om rode oortjes van te krijgen. Daar is onder andere plaats voor Tram (Tsjechië), Cipka (Polen), Teat Beat of Sex (Signe Baumane), de Berlinale-prent Moms on Fire (Joanna Rytel) en 69Sec (van Laura Nicolas, eerder ook al te zien op het Brussels Short Film Festival & Anima).

Bovenal zijn er heel wat Europese kortfilms die ondertussen samen een dik gevulde prijzenkast bij elkaar hebben gespaard. Niet te missen in die categorie zijn het politieke & actuele Le Bleu Blanc Rouge de mes cheveux (Frankrijk), het geïmproviseerde, maar hartverscheurende liefdesdrama Forever Now (Denemarken), het pientere Backstory (Duitsland), het sociaal-realistische Scris/nescris (Roemenië) en het hippe Copa-loca (Griekenland).

 

Iets meer experiment vind je terug in The Labo-sectie, met toppers zoals Green Screen Gringo (Nederland) en Ten Meter Tower (Zweden) – beiden ook te zien tijdens de Kortfilm.be-avond op vrijdag 8 december.

 


v.l.n.r.: Ten Meter Tower (dir. Maximilien Van Aertryck & Axel Danielson) & Green Screen Gringo (dir. Douwe Dijkstra), beiden te zien tijdens de Kortfilm.be-avond.

 

Mogen we ten slotte ook niet vergeten: straffe Waalse films horen in Leuven traditiegetrouw thuis binnen de Europese selectie. Les osselets van Elodie Bouédec en Paul est là van Valentina Maurel (dat dit jaar ook geselecteerd was binnen de studentencompetitie van het festival van Cannes, lees hier een interview met de regisseur) zijn dit jaar de afgevaardigden van aan de andere kant van onze taalgrens.

 

***

 

In focus & in thema

Ten slotte: een driedubbele focus dit jaar. Twee juryleden (uit de Vlaamse competitie) krijgen een extra spotje op hun gezicht. Gilles Coulier, die dit jaar met zijn allereerste langspeelfilm op de proppen kwam, mag zijn ijzersterke kortfilms nog eens vanonder het stof halen (én toelichten bovendien, tijdens een mastertalk op dinsdag 5 december). Ijsland, Paroles en Mont Blanc worden voor de gelegenheid aangevuld met muziekvideo’s die Coulier maakte voor Liesa Van der Aa (die ook de muziek in zijn langspeelfilm Cargo verzorgde) en Loïc Nottet.

 

Een graag geziene acteur bij masterstudenten sinds jaar en dag is (dit jaar ook jurylid) Flor Decleir. De vier kortfilms waarin hij overtuigend zijn kunnen toont zijn De Broers van Bommel, Aller-retour, In de Naam van de Kater en De weg van alle vlees.

 

 


Fucking Bunnies (dir. Teemu Niukkanen)

 

En dan is er nog ééntje jarig ook. Finland viert dit jaar haar 100e verjaardag - de ideale gelegenheid dus om enkele Finse klassiekers op een piédestal te plaatsen. Met twee programma’s van anderhalf uur worden er heel wat toppers uit de Finse cinemageschiedenis doorheen de projectiemolen gesleurd – mis zeker Rare Exports Inc., A Stone Left Unturned en het recentere Fucking Bunnies niet. Om helemaal in de Finse sfeer te komen (of te blijven), kan je bovendien ook plaatsnemen in de festivalsauna en van daaruit enkele kortfilms meepikken.

 

Van zweten in de sauna naar (t)rillen bij de Thrilling Shorts. Nóg een thema-programatie: spannende Vlaamse kortfims die je tot het puntje van je stoel brengen. We spreken over Alles voor de film (Lukas Buys), De Vijver (Jeroen Dumoulein), Empire (Kristof Hoornaerts), Lilith (Maxim Stollenwerk) en Saint Hubert (Jules Comes). 

 

Last but actually first waren er vele, vele belangrijke kortfilms die mee de geschiedenis van de cinema hebben gekneed. Net als een aantal jaar geleden vertoont het festival vier programma’s boordevol ‘milestones in short film history’. Van Le voyage dans la lune (1902) over Meshes of the afternoon (1943) naar La jetée (1962) tot The Bloody Olive (1996). Absoluut de moeite voor elke cinefiel!

 

 

***

 

 

Kan je na onze uiteenzetting nog steeds niet kiezen? Begrijpelijk. Daarom selecteerden wij een 'best of' van deze festivaleditie. We stellen die voor tijdens de Kortfilm.be-avond op vrijdag 8 december, om 20u in de Labo-zaal van het STUK in Leuven - je kan er gratis bij zijn, stuur een mailtje naar info@kortfilm.be!

 

 

 

 

Alle verder info & tickets over het festival vind je via www.kortfilmfestival.be!


Niels Putman