Girlhood
rating

Duur: 14 min. | 2017 | Land: België | Regie: Heleen Declercq | Producent: RITCS | Productiehuis: RITCS | Filmschool: RITS

Wat betekent het precies om ‘vrouw’ te zijn? Wat houdt het begrip ‘vrouwelijkheid’ in? Tot waar strekken de grenzen? Het zijn vragen die voor velen onder ons misschien overbodig lijken, of waarvan het antwoord schijnbaar vanzelfsprekend is.

Met Girlhood toont regisseur Heleen Declercq ons dat het antwoord op die vragen allesbehalve evident is. Op een eerlijke en inspirerende manier geeft ze ons een inkijk in het hoofd van enkele jonge mensen die net met deze kwesties worstelen. Ze vertellen wat ‘vrouwelijkheid’ voor hen behelst en hoe ze dit proberen vorm te geven in hun dagelijkse leven. Ook Heleen zelf is aan het woord, via een telefoongesprek met haar moeder, waarin beiden heel ontwapenend over hun gevoelens praten.

> TRAILER

Zonder met de vinger te wijzen of zonder het letterlijk zo te benoemen, houdt Declercq hier de kijker een broodnodige spiegel voor. Op een creatieve, delicate en bovenal gevoelige manier maakt ze komaf met het ‘hokjesdenken’ & -duwen van onze maatschappij. Haar docuportret is een onderzoekende pleitrede voor de rekbaarheid van het begrip ‘gender’ – over -conformiteit & -neutraliteit, termen die vandaag steeds vaker terecht tot menig vraagtekens aanzetten.

Want hoe moeilijk is het, nog steeds, als je niet in één van de vooropgestelde hokjes van het binaire en ondertussen oubollige gendersysteem past? Zo is één persoon aan het woord die vertelt zich heel vrouwelijk te voelen wanneer ze zich opmaakt om naar een trouwfeest te gaan, maar daar dan wel op wordt aangesproken – want "dat ben jij niet”. Iemand anders heeft het over de druk die ze ervaart tijdens het opgroeien – bang om vijventwintig te worden, want bij die leeftijd horen nu eenmaal verschillende verwachtingen.  

Het vraagt moed om je los te maken van die uiteenlopende conventies en een strijd te leveren; de queeste naar je eigen identiteit komt met builen en blutsen.

Delicaat & krachtig docuportret over 'gender'.

Heleen weet met de openhartige portretten zonder veel opsmuk de essentie van haar casus perfect te vatten. Daarvoor hanteert ze een beeldtaal die de schoonheid en diversiteit van haar onderwerpen belichaamt en een montage die de plasticiteit van het begrip uit de titel onderlijnt. De verhalen van deze mensen zijn oprecht, ontroerend en tonen ons dat er geen vastomlijnde begrippen zijn. Het kan dan ook niet treffender verwoord worden dan met de ondertitel van de film: ‘The State or Time of Being a Girl’.

Girlhood is een bezielend pleidooi, een straffe mozaïekfilm over en voor meer openheid & flexibiliteit. De film herinnert er ons weer aan om de dingen niet als vanzelfsprekend te nemen. Een ferme maar ook hartverwarmende vuist in het gezicht.

Carmen van Cauwenbergh