Perfect Darkness

Duur: 23 min. | 2016 | Land: België | Regie: Maaike Neuville | Cast: Eva Binon, Jorge Jauregui Allue | Scenarist: Maaike Neuville | Producent: Bert Lesaffer, Brecht Van Elslande | Productiehuis: Animal Tank

In onze bespreking van Maaike Neuvilles fantastische Wildcard-winnende kortfilm Sonnet 81 stopten we een stukje Shakespeare, want daar was haar film deels op gebaseerd. Ook Perfect Darkness vindt inspiratie in de poëzie.

Maar doet de Bard bij iedereen nog een belletje rinkelen, dan gaat het arty gehalte hier stevig in het zenit: zelfs voor verstokte culturo’s is de negentiende eeuwse dichter Richard Dehmel geen evidente naam. Hoewel, zijn gedicht ‘Verklärte Nacht’ inspireerde Arnold Schönberg tot een intens, gelijknamig strijksextet. Anne Teresa De Keersmaeker gebruikte beide voor een Rosas-groepschoreografie en herwerkte die later nog tot een duodans.

⏯ TEASER

Dehmel heeft het over één man en één vrouw. Ze wandelen in de nacht, onder een volle maan, richting zee. Zij draagt een kind in de buik, maar gaat gebukt onder het gewicht van een geheim. Het komt tot een uitbarsting, waarna het koppel al dan niet samen verder kan. Hoe liefhebben ondanks je gebroken illusies?

Maaike Neuville brengt nu haar variatie op dat thema en verbluft weer als regisseur, met een kortfilm van drieëntwintig minuten die in één adembenemend shot is opgenomen. De Spaanse danser Jorge Jauregui Allue zweeft daar doorheen met een hart dat haast uit zijn lijf bonkt. Daarnaast struint Eva Binon, ze wringt tegen, is wanhopig, moet en zal opbiechten wat haar liefde kapot kan maken.

Poëzie op pellicule.

U snapt, Perfect Darkness is lang geen evidente film. De dans gaat over in donkerte, de zwervende camera zoekt meer dan hij toont. Maar de sfeer is indringend en glorieus, met een locatie (Kreta) en soundtrack (Schönberg) die exalteren. Zie deze film op het grote cinemascherm, dat je mee doet lopen met het koppel doorheen het overweldigende landschap en écht iets vertelt over de romantische liefde.

Geweldig hoe het kortfilmlandschap, naast dorpshumor à la De Smet en bijtende animatie genre No Offense, evengoed plaats biedt aan deze poëzie op pellicule.

Jan Sulmont