Poor Kids

Duur: 18 min. | 2017 | Land: België | Regie: Michiel Dhont | Cast: Tijmen Govaerts, Felix Meyer, Aiko Vanparys | Scenarist: Michiel Dhont | Producent: Charlotte Lybaert, Jessie Lombaert | Productiehuis: KASK | Filmschool: KASK

Michiel Dhont levert met Poor Kids een typisch KASK-afstudeerwerk af. Qua thematiek en beeld ontleent Dhont de dramatiek die we eerder al in andere afstudeerwerken zagen (en blijven zien): dicht op de huid gefilmd, meermaals donkere beelden in meer afgesloten ruimtes, vele stiltes en een iet of wat getroebleerde tiener/jong-adolescent in een soort van crisis.

Is die crisis niet de ontluiking van zijn/haar seksualiteit, of een moeilijke familiesituatie - dan is het de volledige afwezigheid van die familie – zoals in Poor Kids.

Hoofdpersonage Max brengt zijn dagen immers door in een internaat voor schipperskinderen en kinderen zonder vaste thuissituatie. Wanneer de school leegloopt tijdens de vakantie, en vele kinderen door hun ouders opgepikt worden, blijft hij met een select groepje achter. Veel verveling, dus de tieners (twintigers) vullen hun tijd met telefoongrapjes uithalen en dagdromen op een roeibootje - maar ook met vriendschap en liefde. Een mooie kostschoolsetting voor deze korte coming-of-age.

Van de knap georkestreerde beginscène (gemonteerd op klassieke muziek) waarin de hoofdpersonages haast ritueel ontlading zoeken of afscheid nemen van iemand (een vierde vriend die door zijn vader wordt opgepikt) of iets (een schooljaar) tot de liefdevolle boyfight in het roeibootje…

Voorspelbare coming-of-age binnen een kostschoolsetting.

De pas afgestudeerde Tijmen Govaerts als Max, maar evengoed Felix Meyer (Cadet, Copain) en Aiko Vanparys geven zichzelf voluit en tegelijk ingetogen. Het zit hem meer in die stiltes en blikken, dan in sommige scènes die net dat tikkeltje te voorspelbaar zijn. Al vanaf het begin is duidelijk dat de vriendschap tussen hen drie goed zit, dus een keer op keer bevestiging daarvan is wat overbodig.

Poor Kids was goed voor een derde plaats op de uitreiking van de Publieksprijs op Film Fest Gent én kreeg een speciale vermelding van de jury.

Sarah Skoric