Sophiiiie!!!

Genre: Drama | Duur: 1u47 | Release: 1 Januari 1900 | Land: | Regie: Michael Hofmann | Cast: Katharina Sch├╝ttler, Alexander Beyer

Sofie is een indringend portret van een meisje dat ongewenst zwanger is geworden als resultaat van een verkrachting. Sofie's vaste vriend Manu dringt er dan ook op aan dat Sofie snel een beslissing neemt of ze het kind wil houden of niet. Hij is zelfs bereid het kind samen op te voeden, indien ze beslist het te houden. Maar Sofie twijfelt en kan de moeilijke beslissing maar niet nemen. De dag voor ze naar de kliniek zou gaan, steelt ze Manu's moto en maakt een nachtelijke escapade in het Hamburgse nachtleven. Ze stort zich in de drank en de onvermijdelijke toenaderingen van mannen laten niet lang op zich wachten. Sofie kan het allemaal niks meer schelen, ze laat alles aan zich overkomen. 'Wohin geht's?', vraagt ze aan al haar taxichauffeurs, want zelf heeft ze geen bestemming. Ze zwerft de hele nacht rond in de stad, heeft vreemde ontmoetingen met mannen, belandt in een porno-bar met een taxichauffeur, wordt bijna verkracht, belandt op hotel met de jongen van de cinema en valt stomdronken in slaap op de metro om vervolgens van de roltrap te donderen. Het wordt dus een wilde, ongewone nacht waarin Sofie haar problemen wil vergeten, en zichzelf wil doen verdwijnen; maar de nacht brengt geen raad, wel een oplossing; hoewel niet de meest aangename.



Doordat de camera voortdurend superdicht op de huid van de personages zit en letterlijk in hun nek hangt te hijgen, wordt de film een heel intense, bijna lichamelijke ervaring. Het lijkt alsof we zelf in Sofie's dronken toestand worden meegenomen waarin elke klik van een glas, elke slok uit een fles, elke trek van een sigaret en vooral elke (ongewilde) aanraking heel tastbaar en geïsoleerd wordt, alsof de rest van de wereld niet meer bestaat en je je enkel nog op dat ene aspect kan concentreren. De hele film spitst zich toe op Sofie en wordt dan ook gedragen door de overtuigende prestatie van hoofdactrice Katarina Schuttzler, die een heel sterk en geloofwaardig portret tekent van een hedendaagse jonge vrouw, die pas beseft wat ze echt wil als het te laat is.

Ils Huygens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien