The Kingdom

Genre: | Duur: 1u50 | Release: 31 Oktober 2007 | Land: VS | Regie: Peter Berg | Cast: Jeremy Piven, Ashraf Barhom, Jason Bateman, Chris Cooper, Jennifer Garner, Jamie Foxx

Zeggen dat de aanslagen in New York en het post-9/11-tijdperk Hollywood niet onberoerd laten, is net zo min een boude uitspraak als stellen dat onze regeringsonderhandelingen niet van een leien dakje lopen. Sobere (United 93) en geïdealiseerde (World Trade Center) reconstructies van de dag waarop de geschiedenis een beetje opnieuw begon, klinische vliegtuigthrillers die zich in de argwanende slipstream settelden (Flightplan, Red Eye), demagogische documentaires (Fahrenheit 9/11) en al even weinig fijnbesnaarde propagandafilmpjes voor het Amerikaanse leger (Transformers), het zijn maar enkele voorbeelden uit de lawine aan projecten die oprezen uit het puin van de Twin Towers. Met ondermeer In the Valley of Elah (Haggis), Redacted (De Palma) en Lions for Lambs (Redford) nog in het verschiet, serveert The Kingdom alvast een voorsmaakje van het arsenaal Midden Oosten-conflictprenten dat in de komende weken op u afgevuurd zal worden.



Centraal in deze in de States fel gecontesteerde prent staan de besognes van een kwartet FBI-agenten (Foxx, Garner, Cooper en Bateman) die in het Saudi-Arabische Riyadh een gruwelijke aanslag op het personeel van een Amerikaans oliebedrijf willen uitpluizen, maar hierbij op hevig verzet van hun eigen ministerie van Buitenlandse Zaken stuiten. Wanneer ze uiteindelijk toch in het rampgebied arriveren, blijken de plaatselijke autoriteiten nog minder bereid tot medewerking. Ze weten echter door te dringen tot een welwillend gestemde Arabische kolonel (u herkent de uitstekende Ashraf Barhom uit Paradise Now), met wiens hulp ze wegwijs geraken in het enigmatische netwerk achter de terreurdaad, waardoor ze hun missie alsnog kunnen voortzetten.



De pitch doet misschien het tegendeel vermoeden, maar een doortastend politiek steekspel dat afdaalt naar de zetel van het menselijke bewustzijn is The Kingdom niet meteen geworden. Regisseur Peter Berg kiest na een vliegensvlugge sessie freewheelen doorheen de conflictueuze geschiedenis van de Verenigde Staten en Saudi-Arabië, en de daaropvolgende fraai geënsceneerde bomaanslag, immers resoluut de kant van de actiefilm. De hand van co-producent Michael Mann is overigens overduidelijk zichtbaar in de typische korrelige digitale fotografie. Vooral tijdens de stijlvol gefilmde autoachtervolging en de daaropvolgende shoot out heb je meer dan eens de indruk dat je naar een lightversie van pakweg Miami Vice zit te kijken. Terwijl je al lang vergeten bent dat het vierkoppige team aanvankelijk slechts richting Midden Oosten trok om forensisch onderzoekswerk te verrichten, transformeert de film zo in een spectaculair vergeldingsdrama. Uitermate overbodig zijn wel de verwoede pogingen die Berg onderneemt om toch maar te onderstrepen dat oost en west in sé weinig van elkaar verschillen, met het mierzoete slotpleidooi als compleet frustratiebevorderende climax. Volledig hol is dit flitsend gemonteerde knalfestijn allerminst, maar het moge duidelijk zijn dat de politieke premisse vooral een springplank vormen voor een routineus in beeld gebrachte wraakparabel.

Sam Roggen Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terroristenleider Abu Hamza blijkt achter de aanslag te zitten. Na een spitante <i>shoot-out</i> halen de Amerikanen de bovenhand en stuurt Berg je met een melige zedenles - we zijn elkaars gelijke - naar huis.