La Demoiselle d'honneur

Genre: Thriller / Drama | Duur: 1u41 | Release: 16 November 2004 | Land: | Regie: Claude Chabrol | Cast: Benoît Magimel, Laura Smet, Thomas Chabrol, Isolde Barth

Doorheen zijn 45-jarige carrière heeft de Franse grootmeester Claude Chabrol al een indrukwekkende reeks films afgeleverd. Intussen mag hij dan al 74 zijn, deze nieuwe film na La Fleur du mal is maar mooi zijn vierde film op vijf jaar tijd.



Zoals haast elke Chabrol, is ook 'La Demoiselle d'honneur' een psycholgische misdaadthriller. De ietwat saaie Philippe ontmoet op het trouwfeest van zijn zus de mysterieuze Senta. Hij valt snel voor de charmes van deze pathologische leugenaarster, die in de kelder van een vervallen huis woont en beweert een heuse carrière als model en actrice te hebben. Hun relatie verloopt stormachtig, en Senta vraagt Philippe een moord te plegen om zijn liefde te bewijzen. Philippe maakt zich er van af met een smoes: wanneer hij in de krant leest over de moord op een zwerver, vertelt hij Senta dat hij de dader is. Maar enkele dagen later meldt Senta hem dat ook zij nu voor hem een moord heeft gepleegd, en nog wel op iemand uit zijn kennissenkring.



De Britse schrijfster Ruth Rendell was verantwoordelijk voor het verhaal waarop deze plot is gebaseerd, en haar stijl sluit nauw aan bij Chabrol's elegante en subtiele opvoering van emoties en relaties. Dat werd door het vroegere Nouvelle Vague-icoon afdoend bewezen in 'La Cérémonie'. Hun samenspel geeft deze keer echter niet meer dan de som van de delen. Maar dat wil niet zeggen dat 'La Demoiselle' een tegenvaller is.



De film is boeiend van begin tot eind en het is voortdurend afvragen wat de personages (vooral de mystieke Senta) nog meer bloot zullen geven. Grootse plotwendingen treffen we niet aan, en niet alle gegevens blijken ergens toe te leiden. Zo vermoed je dat er meer aan de hand is met de moeder van Senta, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Niettemin is dit schouwspel erg onderhoudend, en bovendien met veel vakkennis gefilmd. Qua sfeeroproeping houdt Chabrol zich in endat is net wat dit verhaal nodig heeft. Bij de acteurs valt vooral Aurore Clément op, als moeder van Philippe. Haar personage is goed uitgewerkt en wijkt af van de stereotiepe moederrol.



Meer dan degelijk filmwerk dus, dat in een competitie op dit festival toch het onderspit zal moeten delven tegenover minder klassieke of thematisch interessantere producties.

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien