Boogie Nights

Genre: Lulfilm | Duur: 2u36 | Release: 1 Januari 1998 | Land: VS | Regie: Paul Thomas Anderson | Cast: Philip Seymour Hoffman, Don Cheadle, Heather Graham, John C. Reilly, Julianne Moore, Burt Reynolds, Mark Wahlberg

"Everybody has one special thing" luidt de tagline van Boogie Nights. En inderdaad iedereen heeft zijn kwaliteiten. Hoofdpersonage Eddie Adams heeft bijvoorbeeld een gigantische penis, het best te vergelijken met een paardenlul. Eddie werkt in een nachtclub waar ook pornoregisseur Jack Horner, de Eddy Lipstick van de jaren 1970, wel eens over de vloer komt. Horner ontdekt het ? zo goed als nauwelijks ? verborgen "talent" van Eddie. Dat lid kan hem volgens Jack heel ver brengen binnen de porno-industrie. Vanaf dan is Eddie Adams Dirk Diggler. Dirk is al snel de rijzende ster in het selecte wereldje van de volwassen film.



We hebben al heel wat films over de woelige jaren 1970 de revue zien passeren, maar nog nooit zagen we een film over een fenomeen dat zijn opgang in die periode wist te maken: de pornofilm. Waar een pornofilm vroeger een vulgair iets was, kreeg porno een zekere charme na de seksuele revolutie aan het einde van de jaren 1960. De meest legendarische pornofilms komen dan ook uit de jaren 1970, denken we maar aan het legendarische Deep Throat. Anderson schetst op subtiele manier de gang van zaken in de industrie. Hij start tijdens de hoogdagen van de porno. Op dat moment verkopen de pornobioscopen uit en zijn pornosterren even populair als de sterren uit Hollywood. In adult-industry is geld te verdienen zoveel is duidelijk.



Langzaam maar zeker krijgen we het verval van de porno te zien, de donkere kanten van de industrie. De pornofilm in de donkere zaal krijgt concurrentie. Na een moeilijke opstartperiode groeit Dirk Diggler uit tot een ongelooflijke ster. De set van de pornofilms is wel niet meteen de meest opwindende plaats, de feestjes die Horner organiseert zijn dat wel. Seks, drugs en in dit geval disco. Natuurlijk mag de obligate discomuziek daarbij niet ontbreken in Boogie Nights, waardoor de film ook een aantrekkelijke soundtrack heeft. Aan het begin van de jaren 1980 maakt de video echter zijn opmars. Seksbioscopen hebben geen aantrekkingskracht meer en de liefhebber kiest voor de anonimiteit die de video meebrengt. Het gaat steeds slechter met Horner. De consument wil pornofilm op video en de thuismarkt neemt de porno-industrie volledig over. Bijgevolg is ook de magie verdwenen. Dirk en zijn collega's raken in de ban van drugs, ze hebben heimwee naar het vroegere pornoleven.



Op geen enkel moment toont Anderson porno in zijn pure vorm, tot spijt van sommigen. Geen penetraties of "pussyshots". Geen sperma dat rond je oren vliegt of borsten die van het scherm dreigen te springen. Anderson toont de pornoset maar plaagt de kijker met zijn camera. Net voor het moment van de waarheid pant de camera weg. De gelaatsuitdrukkingen van de crew spreken echter boekdelen telkens Dirk Diggler in actie komt. Bij momenten is Boogie Nights dan ook een komedie, maar de toon slaat snel om wanneer de tragiek van de personages aan de oppervlakte komt. Julianne Moore is als overjaarse slet met een groot moederhart haast even aandoenlijk als walgelijk. Burt Reynolds, voor het eerst in héél lange tijd nog eens in een goede film, ontsloeg na de opnames zijn manager omdat hij nu een dieptepunt meende bereikt te hebben. Net als Moore werd hij echter bedankt met een Oscarnominatie. Ook vaste Andersonacteurs als Macy en Hoffman mogen weer door- en doorzielige stakkers neerzetten.



Boogie Nights is een schitterend portret van de pornowereld in de jaren 1970. Een schets van de glamourperiode tot de neergang van de pornofilm en -bioscoop, een mix van humor en drama. En laten we de sublieme slotscène niet vergeten, waaraan Boogie Nights zijn plaatsje in de klassiekerreeks voor lulfilms te danken heeft. Dirk Diggler laat de vrouwen watertanden en haalt zijn enorme penis boven. Het gaat hier overigens om een prothese of dachten jullie nu werkelijk dat Mark Wahlberg zo groot geschapen was?

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien