The External World
rating

Duur: 17 min. | Land: Ierland | Regie: David O'Reilly | Scenarist: David O'Reilly, Vernon Chatman | Producent: David O'Reilly

Een faxmachine die een gigantische penis uitprint, een dokter die zijn patiënt een voorschrift overhandigt met de woorden “go fuck yourself” en een gigantische drol op poten die in een groezelig steegje het leven schenkt aan een babydrol: voor wie het universum van David O’Reilly niet kent is The External World een stevige introductie. Een flinke 17 minuten lang laat de Ierse animator een resem personages de revue passeren, in een modern maar troosteloos urban decor. Qua stijl blijft O’Reilly, net als in zijn vorige kortfilm Please Say Something, in de wereld van de video games. Niet de gladde en hyperrealistische spelletjes anno nu, maar hoekiger en gedateerder.

Het geeft de zware verhaallijnen - racisme, pedofilie, geweld, (zelf)moord - een nog rauwer kantje. Toch zit er ook (zwarte) humor in de verschillende dooreengevlochten verhalen, hoe absurd ook. Wat anders te denken van een winkel met als opschrift: “Scalpel warehouse: free puppy with every order”. Of van de bezorgde moeder die zich afvraagt of het shockerende filmpje dat haar zoon online aan het bekijken is niet schadelijk is, waarop haar hipster-echtgenoot koeltjes antwoordt: “Don’t worry, it’s just animation. It has no real effect on people”. O'Reilly zoekt de grenzen van het aanvaardbare op - onthoofdingen, defecatie en masturbatie wisselen elkaar vrolijk af - en geluk of zelfs de schijn van geluk krijgen geen kans.

Wat te denken van een winkel met als opschrift: “Scalpel warehouse: free puppy with every order”?

Neem nu de scènes waarin een typische Amerikaanse sitcom wordt opgenomen voor een live publiek. De lichtbak met “applause” ligt om de paar seconden op, waarop het publiek braaf applaudisseert en lacht. Maar intussen denkt de brave huisvrouw “we all die alone and unloved”. Of de zwerver die videospelgewijs omhoog springt tegen een blauw vierkantje en daar een gouden munt mee wint. Wanneer hij vol goede moed opnieuw springt, stoot hij simpelweg zijn hoofd en krijgt hij barstende hoofdpijn. Er is deze personages weinig gegund: de wereld is hard en kil en wie daaraan denkt te ontsnappen wordt ruw wakkergeschud. Totaal over the top en toch herkenbaar slaagt The External World erin enkele onmiskenbaar donkere kanten van de hedendaagse maatschappij meedogenloos bloot te leggen.

Sofie Rycken