Do you know what love is
rating

Duur: 20 min. | Land: België | Regie: Leni Huyghe | Cast: Karel Tuytschaever, Roel Swaenenberg, Anne Charlotte bisoux, Hélène De Vos | Scenarist: Leni Huyghe | Productiehuis: Sint Lukas Hogeschool Brussel

Een portret van een jonge generatie op zoek naar liefde. Zo zou je Do you know what love is bondig kunnen omschrijven. Leni Huyghe volgt enkele twintigers die elk hun eigen liefdesperikelen hebben en daar elk op een andere, licht ontregelde, manier mee omgaan.

Ze benadert haar verhaal heel fragmentarisch waardoor we steeds maar stukken uit hun leven te zien krijgen. Dat zou kunnen leiden tot een opeenstapeling van anekdotes waar het publiek niks aan heeft. Leni heeft haar personages echter grondig uitgewerkt en ieder van hen voorzien van kleine kantjes, onhebbelijkheden en imperfectie. Hierdoor weet ze een realistisch beeld te schetsen van een groepje jonge mensen die voor ieder van ons herkenbaar zijn.

Met Do you know what love is zegt ze niet alleen iets over de liefde maar ook over hoe onze maatschappij omgaat met dit eeuwenoud gevoel. Digitaal is hierbij het sleutelwoord, met Youtube in de hoofdrol. Je kan het zo gek niet bedenken of het is te vinden, handleidingen om taart te bakken en zich te leren schminken maar ook handleidingen voor de liefde of filmpjes van mensen die op de meest bizarre manier aandacht zoeken. Alles wordt op één hoop gegooid en komt in een poel van banaliteit en verveling terecht zonder nog enige waarde te hebben.

Deze, zeer eigentijdse, visie zit reeds vanaf het beginbeeld in haar film vervat waardoor Huyghe meteen de toon weet te zetten. Geen tragische bedoening van mensen die zich wentelen in zelfmedelijden maar een humoristische, bedachtzame en esthetische opeenvolging van beelden waarin ieder zijn leven leidt en heen en weer geslingerd wordt tussen banaliteiten en extreme gevoelens.

Deze humor zit, net als in haar andere films, verscholen in kleine hoekjes maar met Do You know what love is weet ze het drama beter te beperken wat het evenwicht van de film alleen maar ten goede komt. Een intelligente bespiegeling die ons in melancholische bui opnieuw doet verlangen naar wat hoofs gerijm.

Carmen van Cauwenbergh