Nummer Vier
rating

Duur: 11 min. | Land: Nederland | Regie: Guido Van der Werve

In dit muzikale drieluik laat de Nederlander Van der Werve, die ook een klassiek concertpianist is, natuur en muziek samenkomen tot een harmonie die de kracht van die twee elementen bevestigt en meteen ook versterkt.

Eerst zien we een man die naar een vliegtuig staart. Zijn blik omhoog veroorzaakt de enige camerabeweging in dit hele filmpje. Vervolgens belanden we op een door nevelen omhuld meer in een woud. Op een vlot speelt een man minutenlang op een piano. Het enige in beeld dat beweegt - op een voorbijvliegende vogel na dan - is het water waarin de bastonen van de piano rimpelingen veroorzaken. De derde situatie overtreft de combinatie van poëzie en absurdisme zelfs nog. Op een Twentse vaart zien we een rustig voorbijvarende boot waarop een orkest en een koor het beste van zichzelf geven. Opnieuw mag vogelgekwetter zich met de muziek mengen.

Van der Werve wist met zijn vorige films (waaronder, inderdaad, Nummer Eén, Nummer Twee en Nummer Drie) een meditatieve sfeer te creëeen door zijn liefde voor klassieke muziek, opera en ballet in een alledaagse context tot uiting te brengen. Ook Nummer Vier brengt je in hogere sferen en straalt een ongekende schoonheid uit. Naast de mooie muziek en pure beelden, weet Van der Werve ook met existentiële tekstfragmenten te boeien. Dat de regisseur het met deze ultieme rustbrenger niet al te ernstig meent, bewijst de hilarische laatste seconde van deze film.

Sven De Schutter