Tower Bahwer
rating

Duur: 03 min. | 2005 | Land: Canada | Regie: Theodore Ushev | Producent: Marc Bertrand

In een palet van bruin-rode tinten met een textuur die een papierachtige kwaliteit heeft, stormen lijnen, cirkels, woorden en geometrische vormen over het scherm; ondersteund door de hyperdynamische score Time, Forward van de Russische componist Georgy Sviridov. De stijl van dit abstracte meesterwerkje is een perfecte ode aan de strakke geometrie van het Russische constructivisme van de vroege jaren twintig (Vertov, de gebroeders Stenberg, Rodchenko, Lissitsky, Popova).

Althans wat de esthetische idealen betreft, want in de beelden zien we ook hoe de lijnen en vormen samenkomen om daarna op even bruuske manier weer van elkaar weg te gaan, of in elkaar te vallen zoals de toren die in elkaar stuikt (ongetwijfeld een directe referentie naar het onafgewerkte Monument voor de Derde internationale, van Tatlin). De toren van Tatlin verwees immers naar de ultieme utopie, zou hét monument van het communisme worden, maar werd in zijn onafgewerkte vorm ook het symbool van de mislukking inherent aan de utopie. 

Abstract meesterwerkje met meervoudige betekenis. Ode aan Russisch constructivisme of de ultieme utopie van de toren van Tatlin?

Misschien is Baher dan weer een verwijzing naar Bauhaus, die andere utopische kunststroming die qua stijl -maar in het bijzonder qua sociale utopie- dicht tegen het russisch constructivisme aanleunde. Misschien is Tower Baher een metafoor voor de snelle rush van het vroege modernisme en zijn al even snelle zelfdestructie maar het is vooral een uitermate knap staaltje animatie waarin beweging, dynamiek en ritme perfect op mekaar ingespeeld zijn. Het pijlsnelle ritme zorgt voor een ware explosie van energie op het scherm die nog lang blijft nazinderen.

Ils Huygens