Plot Point
rating

Duur: 15 min. | Land: België | Regie: Nicolas Provost | Scenarist: Nicolas Provost

Loeiende sirenes, grimmige close-ups van bewakingsagenten, politiepersoneel dat codes door zijn walkie-talkies bromt. Is Plot Point een apocalyptisch documentair beeld waarin Homeland Security de controle over de st(r)aat heeft overgenomen, of een spannende politiefilm waarbij je als kijker nooit precies weet wat er gebeurt? Nicolas Provosts nieuwste is opnieuw een kunstwerk dat speelt met de conventies van de Hollywoodfilm, tegelijk bijzonder toegankelijk en artistiek hoogstaand -want bol van potentiële betekenislagen en van het scherm knallende beelden. Plot Point past met andere woorden perfect in Provosts oeuvre, dat gefascineerd lijkt door het sociologische fenomeen waarbij de (multi-)mediamaatschappij ons fictionele scenario’s aanreikt die wij internaliseren, waarna we brokjes en beetjes daarvan bijéén gaan bricoleren om onze eigen werkelijkheid te interpreteren.

De ontstaansgeschiedenis van dit werk is leuk als achtergrond. Door productioneel gedonder moest Provost zijn plannen voor een fictiewerk met acteurs op Times Square opbergen. In ware guerillastijl –wat je niet kunt aflezen aan de glossy en perfect gekadreerde 35mm beelden- filmde hij dan maar 5 dagen lang alles en iedereen die passeerde op de Grote Markt van de (Westerse) wereld. Hoe die zo samengesprokkelde beelden (door Nico Leunen) bijéén zijn gemonteerd, maakt “de werkelijkheid” larger than life. Dat gaat gepaard met dreigende bastonen op de soundtrack, culminerend in een episch nummer van Moby waarop een ontzagwekkende kolonne NYPD-wagens mooi synchroon de boze wereld gaat trotseren.

Jan Sulmont