Border of Time
rating

Duur: 26 min. | Land: België | Regie: Lauren Müller | Cast: Bart De Bondt, Maarten Ketels, Katrien De Becker, Dahlia Pessemiers, Jelena Vergauwen, Horst Mentzel, Jeron Dewulf | Scenarist: Lauren Müller | Producent: RITCS

Met Border of Time brengt Lauren Müller een hartverscheurend verhaal over het pijnlijke moment van het verlies van een geliefde. Een Duitse en Spaanse familie worden verbonden door de geheime vriendschap tussen een oude man, William, en het jonge meisje Damita. Door de problematische relatie van Damita met haar vader, zal deze vriendschap echter een nefaste wending krijgen. Ook bij de Duitse familie is er sprake van familiale problemen. William is niet in staat om zonder zijn dochter Suzanne te leven, en wanneer zij verliefd wordt op een kankerpatiënt, worden oude wonden terug opengeslagen. Border of Time is een film die gaat over vriendschap en verlies, over de fijne grens tussen haat en liefde, over de speciale banden die mensen met elkaar kunnen ontwikkelen. Vooral de band tussen William en Damita wordt op een prachtige manier in beeld gebracht, waarbij beiden hun rol zeer sterk neerzetten. Ook de rest van de cast stelt niet teleur, hoewel het Duits van actrice Katrien De Becker onnatuurlijk overkomt. Maar dit nemen we er met plezier bij, want dit is een ongelofelijk sterk staaltje cinema. Niet alleen griipt het verhaal, in het bijzonder het einde, je naar de keel, ook visueel is dit een lust voor het oog. Müller behandelt elk shot met een ongeziene liefde voor het onderwerp, waarbij elk beeld prachtige gekadreerd is. Het gebruik van medium shots en ingetogen camerahandelingen creëren een bijzonder intieme sfeer, en een natuurlijke belichting wordt afgewisseld met een warmer, geel-oranje kleurenpalet voor de meer fragiele scènes. Samen met de muziek, die deze prachtige beelden perfect ondersteunt, ontstaat er een gevoel van weemoed en wordt de kijker emotioneel betrokken bij het verhaal. Hierdoor kan je niet anders dan meeleven met de personages waardoor het einde des te harder aankomt. Dit sublieme einde kan echter niet voorkomen dat de drang ontstaat om te weten wat er volgt en kwam bijgevolg veel te vroeg. Je kan dan ook niet anders dan concluderen dat Müller hier een klein meesterwerkje aflevert.

Jeroen Van Rossem