Invocation of My Demon Brother
rating

Duur: 11 min. | Land: VS | Regie: Kenneth Anger | Cast: Lenore Kandel, Bill Beutel, Anton LaVey, Bobby Beausoleil, Kenneth Anger, Anita Pallenberg | Scenarist: Kenneth Anger | Producent: Kenneth Anger | Productiehuis: Puck Film Productions

Voor Kenneth Anger was films maken zoals een magische spreuk citeren. Bovendien geloofde hij dat symbolen, die gefilmd konden worden, in staat zijn om het occulte te doen manifesteren en oerkrachten of zelfs demonen op te roepen, wanneer ze gecombineerd worden met de wil van een persoon. Zoals de naam doet vermoeden, kan Invocation of My Demon Brother gezien worden als een magische spreuk in filmvorm met als doel Lucifer op te roepen.

De film zelf heeft geen narratieve structuur, maar is een opeenvolging van associatieve beelden die als doel hebben een uitdrukking van Lucifer te zijn. Om dit te bereiken combineert Anger pop-culture met occulte en magische symbolen, gaande van het alziend oog en een magische Drievuldigheid tot swastika's waarbij het contrast in betekenis als oud-Germaans Zonnesymbool voor de levenskracht en als Nazi-symbool wordt uitgespeeld. Via superimpositie worden deze symbolen over beelden geplaatst die vaak geassocieerd worden met het Kwade of heidense praktijken. Zo zien we onder andere newsreels van de Viƫtnamoorlog, hippies, druggebruik met schedelvormige objecten, mannelijke genitalia, de Hell's Angels, gekrompen kattenhoofden, een inside-joke naar hekserij, Anger die een ritueel uitvoert uit de Equinox of the God, een manuscript van Aleister Crowley, en andere mythologische of pop-culture figuren zoals de god Pan, satanist Anton LaVey en zelfs de Rolling Stones tijdens een concert.

Al deze beelden worden ondersteund door een monotone, dreunende soundtrack gecomponeerd door Mick Jagger. Hoewel deze verontrustende en repetitieve aard van de muziek perfect aansluit bij de bevreemdende, hallucinatorische ervaring van de film en bijdraagt tot het oproepen van de esoterisch sfeer, zal ze door sommigen ongetwijfeld als mateloos irritant aangevoeld worden. Hierdoor kan de film voor sommigen lastig zijn om uit te zitten, iets wat minder het geval is bij de andere films van Kenneth Anger, die gekenmerkt worden door hun opmerkelijke gebruik van muziek. Jeroen Van Rossem

Jeroen Van Rossem