Les navets blancs empêchent de dormir
rating

Duur: 27 min. | Land: België | Regie: Rachel Lang | Cast: Patrick Lang, Salomé Richard, Julien Sigalas | Producent: Julien Sigalas | Productiehuis: chevaldeuxtrois, Stempel Films

Wat doe je als de verliefdheid in een langeafstandsrelatie na vijf jaar wegebt en wanneer plots duidelijk wordt dat je partner vrijblijvend is en zich niet echt engageert? Deze typisch Franstalige blabla-film schetst het verhaal van Ana en Boris, een jong hip koppel. Ana woont in Parijs en beeldhouwt, terwijl Boris digitaal kunstenaar is in Brussel. De afloop is bij het begin al duidelijk, het dient enkel uitgesproken of bevestigd te worden. Passief heeft Ana reeds beslist er een punt achter te zetten. Die keuze wordt ontegensprekelijk voorspeld door het stilzwijgen tegen haar moeder, de onoplosbare maar lang aanslepende discussies met Boris en haar weifelende blik wanneer ze het contrast voelt met een meisje tegenover haar in de trein dat met franke blik de wereld afreist om bij haar vriend te zijn. Toch is de film een halfuurtje kijkplezier. De luchtige en eigen Franse spreekstijl en de losse doch goede acteerprestaties van beide personages verschaffen ons lichtvoetig amusement. Tot op het moment dat Ana er definitief een punt achter zet. In drie zinnen wordt vijf jaar samengevat en afgerond. Ze speelt strak, meedogenloos en heel direct het spel uit. Hiermee toont ze dat haar personage geen stereotiepe bohemien studente belichaamt maar een eigenzinnige jonge vrouw die haar knopen op tijd doorhakt en dit met de juiste woorden. Uiteindelijk slaagt de regisseur erin het drama frivool te houden door de poëtische meisjesachtige eindzin van tranende Ana die huiswaarts keert. Het gebruik van de camera is zeer basic, wat het verhaal enerzijds sober en complexloos houdt en er anderzijds een studentikoze draai aan geeft. De lof die aan de film wordt toegekend, gaat voornamelijk naar het acteerwerk van Ana (Salomé Richard) die ondanks de matigheid van het verhaal, er toch een meerwaarde in kijkplezier aan geeft.

Annabel Debaenst