Kus me zachtjes
rating

Duur: 16 min. | Land: België | Regie: Anthony Schatteman | Cast: Marijke Pinoy, Marc Van Eeghem, Ezra Fieremans, Tim Bogaerts | Scenarist: Anthony Schatteman | Producent: Siel Van Daele

Opgroeien in een boerengat: de ons-kent-ons-mentaliteit maakt het niet altijd gemakkelijk om buiten de lijntjes te kleuren. Wees dan maar eens de zoon van een tweederangs charmezanger die z’n rondjes langs de bejaardentehuizen maakt, terwijl je ook nog eens met je ontluikende homoseksuele geaardheid worstelt. Ziedaar de zeventienjarige Jasper, het hoofdpersonage van Kus me zachtjes. Uit angst voor de reactie van zijn vader verstopt hij zijn lief, het feit dat hij gepest wordt, en uiteindelijk zichzelf.

 

Voor het geval de achternaam van regisseur Anthony Schatteman geen belletje doet rinkelen, in de jaren 90 was papa Schatteman senior één helft van het schlagerduo Schatteman & Couvreur (Amigos Para Siempre, anyone?). Samen groeiden zij uit tot een begrip in menig Vlaamse feestzaal, alwaar het publiek er niet voor terugdeinsde dolenthousiast met witte servetten mee te zwaaien. Schatteman junior maakte het mee en nam nota: het is meteen merkbaar dat hij zeer dicht bij het verhaal staat en met de grootste zorg zijn personages en de omgeving waarin zij zich bewegen, heeft vormgegeven.

Subtiel en intiem portret over ontluikende homoseksualiteit en teleurgestelde vaders.

De kracht van de film zit ‘m zowel in de cameravoering als in de bijzonder innemende vertolking van Ezra Fieremans als Jasper, bijgestaan door Marijke Pinoy als belspelverslaafde moeder en Marc Van Eeghem als teleurgestelde vader. Schatteman houdt de camera steeds dicht op Jaspers huid en creëert zo een intiem portret van zijn hoofdpersonage. De film is wonderwel subtiel: de dialoog blijft ondergeschikt aan de boodschappen die de acteurs trachten over te brengen, waardoor het echte verhaal net schuilt in die zaken die geen van de hoofdpersonages gezegd krijgt.

Al die opgekropte spanning leidt tot een finale waarin Jasper eindelijk de moed vindt om voor zichzelf op te komen en te tonen wie hij echt is. Kus me zachtjes blijkt een teder coming of age-verhaal dat nergens al te sentimenteel aanvoelt, met overigens een geweldige oorwurm van een titeltrack en bijhorende choreografie als comic relief.

 

Géraldine Beeckman