De Naam van de Vader
rating

Duur: 14 min. | Land: België | Regie: Timothy Josha Wennekes | Cast: Koen De Sutter, Max Van den Abbeele, Camille Goossens, Gilles Van Hecke | Scenarist: Timothy Josha Wennekes | Producent: Timothy Josha Wennekes

Autobiografisch. Thomas, Lucas en Jonathan, drie broers die opgroeien binnen een Jehovagemeenschap. Maar allen ondergaan ze dit op verschillende wijze, staan ieder op een keerpunt binnen hun geloofsbeleving: de oudste is ‘opgestapt’, of beter gezegd uitgesloten. De jongste staat op het punt zich te laten dopen. De middelste, Thomas, moet de beslissing van zijn leven maken. Voor de regisseur was het van groot belang “dat de personages overkwamen alsof ze dat zelf hebben meegemaakt, daarvoor had ik een sterke cast nodig.

Als Thomas, ingedoken in zijn sweater, op straat loopt zie je hem verzinken in gedachten. Hij zoekt zijn oudste broer op, kan hem niet loslaten, tot ongenoegen van de ouderlingen. Sterk is de scene waarin Thomas wordt onderworpen aan een soort kruisverhoor waarin hij moet kiezen tussen broer of ‘regels,’ gemeenschap: want “zijt gij Jezus waardig”?  De film doet inhoudelijk zelfs een beetje denken aan Breaking the waves. Het grijs van het alledaagse leven wisselt af met helder blauw wanneer Jonathan, de jongste, op het punt staat gedoopt te worden.  Met respect voor beide werelden verfilmt Timothy Josha Wennekes de moeilijkheid van kiezen, stereotiepen vermijdt hij.  

“Zijt gij Jezus waardig?”

“Deze kortfilm sprong er uit door het mooie, subtiel vertelde en doorleefde verhaal. Met weinig woorden en zonder overdreven symboliek drong de maker diep door in de wereld van Thomas, het hoofdpersonage. Geen mooifilmerij, maar oprechtheid en een echt, af verhaal maakten dit tot de verdiende winnaar.” De jury op de studentenkortfilmcompetitie in Gent 2012 verkoos De Naam van de Vader als beste inzending, als een aansporing voor de regisseur om verder te gaan op dit thema en persoonlijke inhoud te linken aan een intimistische stijl. Een film die aanzet geeft tot een langspeelfilm dus. Op vlak van stilering, conversaties, maar vooral ook qua thematiek.

Sarah Skoric