Big Eyes

Genre: Drama | Duur: 1u45 | Release: 0 - | Land: VS | Regie: Tim Burton | Cast: Amy Adams, Christoph Waltz, Krysten Ritter, Jason Schwartzman, Danny Huston, Terence Stamp

Wie Tim Burton zegt, denkt natuurlijk vooral aan de fantasierijke verhalen waarin Johnny Depp in de meest bizarre kostuums allerlei fratsen uithaalt. Met het biografische Ed Wood liet hij al een andere kant van zichzelf zien en ook met Big Eyes lijkt hij door gelijkaardig vaarwater te voeren met een verhaal over personen die zichzelf proberen te bewijzen en wat het betekent om kunstenaar te zijn.

 

Burtons nieuwste film vertelt het opmerkelijke verhaal van Margaret en Walter Keane. Eind jaren vijftig vergaarden zij een fortuin met melancholische schilderijen van kinderen met grote ogen. Het addertje onder het gras was dat Margaret deze schilderijen maakte en Walter ze op zijn naam probeerde te verkopen en met alle eer ging lopen. Hij startte een hele industrie op rond de schilderijen, tot het huwelijk tussen Margaret en Walter bezweek onder de leugen die ze in het leven hadden geroepen.

Vakkundig gezien valt er op Big Eyes weinig aan te merken. Burton brengt het verhaal knap in beeld, met veel pastelkleuren waardoor het bijna kitscherig wordt. Maar ook schaduwen weet hij op treffende wijze te gebruiken om de gemoedstoestand van de personages weer te geven. Voor de muziek deed hij een beroep op zijn huiscomponist Danny Elfman, die de film doet leven.

Een opmerkelijk verhaal, onovertuigend gebracht

Amy Adams weet mooi de fragiliteit en naïviteit van Margaret weer te geven. Zij maakt er een personage van vlees en bloed van, dit in tegenstelling tot Christoph Waltz. Hij komt op geen enkel moment overtuigend over als de charmante maar gewiekste man die Margaret jarenlang rond zijn vinger heeft kunnen winden. Naar het einde toe vervalt hij zelfs in een haast karikaturale vertoning. Dit zorgt wel voor een komische noot, die helaas ten koste gaat van de geloofwaardigheid van het verhaal.

Jeroen Van Rossem Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer Walter steeds meer paranoïde wordt en haar bedreigt, slaat Margaret met haar dochter op de vlucht naar Hawaï. Hier vertelt ze haar verhaal tijdens een radioshow, wat leidt tot een rechtzaak tussen haar en Walter. De rechter geeft haar gelijk nadat