rating

Duur: 17 min. | 2015 | Land: België | Regie: Bülent Öztürk | Cast: Xwiska Mezin Biseng Unver, Dayik Pelin Batu, Xwiska Piçuk Rojïn Cür | Scenarist: Bülent Öztürk | Productiehuis: Minds Meet

Houses With Small Windows, bekroond als beste Europese kortfilm op het festival van Venetië, was al de derde prent waarin Bülent Oztürk zich boog over het lot van Koerdische Turken. Meteen ook het thema van zijn eerste langspeelfilm, Blue Silence, die in december 2016 in de zalen zou komen.

Zoals de Vrije Universiteit Brussel steeds meer Syriërs op de banken telt, zo merken we in de Vlaamse filmscène veel Koerdisch talent: Bavi Yassin won met haar kortfilm Verloren Stem de hoofdprijs op het Dubai International Film Festival 2013, Sahim Omar Kalifa maakte met Baghdad Messi de meest bekroonde Belgische kortfilm ooit en werkt aan langspeler Zagros (interview daarover op Kortfilm.be).

 

Houses With Small Windows snoert je keel dicht door met een minimalistisch opzet en schitterende fotografie, de donkere realiteit te tonen van verstikkende tradities als eremoorden en de bijhorende compensaties. De moeder van de Belgisch-Koerdische regisseur beleefde dat zelf van erg dichtbij, zo vertelt Oztürk in een interview met Kortfilm.be, afgenomen toen enkel de nominatie voor Venetië bekend was, de bekroning nog niet.

Ondertussen is Oztürk een internationaal gelauwerd filmmaker die daardoor meer draagkracht krijgt om zijn thema’s met de wereld te delen. En minder dan ooit compromissen te moeten sluiten.  Hij duwt zijn harde stijl dan ook door: in Sî/Shadow bonkt de regisseur de luiken van het ‘house with small windows’ - de geïsoleerde gemeenschap waar zijn roots liggen - nog wat meer dicht. Meer dan wat schaduw blijft niet over.

We volgen in dit schitterend in beeld gezette verhaal het tienermeisje Hêvi, dat op de vlucht voor IS met haar jongere zusje en haar moeder schuilt in een grot. Daar proberen ze te overleven. Het is wachten op de vader, in religieuze of in familiale zin. Ze zijn Jezidi, aanhangers van een Koerdisch volksgeloof die al eeuwenlang worden verdrukt en vervolgd.

Bülent Oztürk duwt zijn harde stijl door. Meer dan wat schaduw blijft niet over.

De prachtig donkere fotografie ondersteunt het loodzware thema, wat zorgt voor gedurfde en broodnodige cinema die een venster biedt op een wereld die we in het ‘vrije’ westen graag negeren. De goals van Ronaldo, die stemmen vrolijker.  

Jan Sulmont