Traveling Country
rating

Duur: 14 min. | 2016 | Land: Bulgarije, Kroatië | Regie: Vessela Dantcheva, Ivan Bogdanov | Scenarist: Ivan Bogdanov, Vessela Dantcheva | Producent: Vessela Dantcheva, Vanja Andrijević | Productiehuis: Compote Collective, Bonobostudio

Mensen leren niet uit hun fouten zou je kunnen concluderen na het zien van het weinig opbeurende Traveling Country. De Bulgaarse filmmakers Vessela Dantcheva en Ivan Bogdanov tonen ons in essentie wat er gebeurt als een groep mensen zich settelt: miserie.

 

 

 

Eerst verloopt het schijnbaar vlot; mensen verzamelen geiten en werken samen aan een bouwproject, maar al snel beginnen de problemen. Een man pakt een hamer af van een andere man, wat het begin is van een kettingreactie die het slechtste in de mens naar boven haalt. Vrouwen worden misbruikt, mannen vergiftigd en enkel de wet van de sterkste telt nog.

De man die zonder hamer zit, ziet zich genoodzaakt het dorp te verlaten. Hij neemt een geit mee en trekt de bossen in. Maar ook daar is het niet zonder gevaar en hij moet al snel alleen verder. Nadat hij gevonden wordt door het reusachtige paard, dat de groep ook aan het begin van de film naar hun bestemming heeft gebracht, ontaard zijn terugtocht in een ware wraakactie.

Het is de plot van een grimmig sprookje dat ons - zoals het hoort bij een echt sprookje - zonder Disneyromantiek een spiegel voorhoudt.

Festivalhit die een spiegel voorhoudt.

Met de abstracte tekenstijl lijken de makers te willen verwijzen naar de naïeve kunst en het primitivisme dat dikwijls thema’s uit sprookjes overneemt of de ‘nobele wilde’ centraal stelt. De heldere lijnen, de felle kleurvlakken en de aandoenlijke figuurtjes die op konijnen lijken, doen vermoeden dat we in een vrolijke kinderwereld beland zijn, maar niets is minder waar. Deze wereld is gitzwart. Het enige nobele wezen dat hier ronddartelt is het ontembare paard dat als een rode draad in het verhaal verweven zit.

De Bulgaarse volksmuziek versterkt het donkere en bevreemdende karakter van deze film waarin geweld niet geschuwd wordt en waar er maar weinig plaats is voor hoopvolle gedachten. Het is goed dat filmmakers en kunstenaars creatief met dit actuele thema weten blijven om te gaan, want ze hebben ons deze spiegel al beschamend vaak moeten voorhouden.

Dantcheva en Bogdanov (Father, Anna Blume) werken al vijftien jaar samen. Hun Traveling Country werd een grote festivalhit en geselecteerd op zowat elk mogelijk animatiefestival van over de hele wereld. Ze wonnen bovendien vier grote prijzen en kregen drie keer een Speciale Vermelding op diverse festivals. De film werd nu ook geselecteerd binnen de Internationale Competitie van Anima in Brussel.

 

Carmen van Cauwenbergh