Croisé
rating

Duur: 19 min. | 2017 | Land: België | Regie: Elke Vanoost | Cast: Anouk Fortunier, Mountassir Khamal | Scenarist: Elke Vanoost | Producent: Anne Ballon | Productiehuis: LUCA Sint-Lukas School of Arts | Filmschool: St Lukas

Croisé van Elke Vanoost ademt Brussel. Het openingsshot – een jonge vrouw staat te dansen in een vol café – werd geschoten in de Bonnefooi, een legendarisch café in het hartje van de stad dat open blijft tot zes uur ’s ochtends. Het is een plek waar veel mensen uit de cultuursector en horecapersoneel uitgaan, nadat hun werkshift er op zit.

Ook Luna komt er haar zorgen even wegdansen. Anouk Fortunier – die een paar jaar geleden zelf afstudeerde aan de LUCA School of Arts met de VAF Wildcardwinnende kortfilm Drôle d’oiseau – geeft gestalte aan een 26-jarige op de dool: haar horecabaantje betaalt de rekeningen, maar het is één groot vraagteken wat ze echt met haar leven wil aanvangen.

 

> TRAILER

Haar besognes komen we niet te weten tijdens de dansscène, maar uit verschillende gesprekken tussen Luna en Amine, gespeeld door Mountassir Khammal. De twee Brusselaars komen elkaar toevallig tegen op straat, op het moment van de dag dat voor de ene heel laat en voor de andere heel vroeg is.

Luna wil niet naar huis – ze wil vooral niet gaan slapen om wakker te worden in een nieuwe doelloze dag – en Amine hoeft niet meteen ergens heen. Tot hun eigen verbazing brengen de twee enkele uren samen door, wandelend, zingend, pratend. De 17-jarige Amine wekt vooral ontroering op bij Luna, tot hij haar verwijt dat haar quarter life-problemen perfect op te lossen zijn, terwijl zijn Marokkaanse achtergrond hem met obstakels opzadelt die hij niet zomaar kan omzeilen.

Een kleine 'Before Sunrise' in hartje Brussel.

Voor haar afstudeerfilm vond regisseur Elke Vanoost een straffe director of photography in Nastasja Saerens, die knappe dingen doet met kleur en die de charme van de twee hoofdrolspelers én van Brussel goed weet te vatten. Hoewel een mooie ontmoeting niet per se hoeft uit te monden in een concrete ontknoping, blijft de dialoog wel opvallend oppervlakkig. Amine verwijt Luna dat ze zich aanstelt, maar even later doet ze precies hetzelfde wanneer hij haar toevertrouwt dat het meisje waarop hij verliefd is zijn gevoelens niet beantwoordt. “Je bent nog jong, trek het je niet aan,” is al even waardevol advies als Amines' “Jouw problemen zijn fake”.

Deze kleine Before Sunrise mondt niet uit in grote wijsheden of een levenslange connectie – hoogstens in twee mensen die even aan elkaar blijven haken.

Sofie Rycken