Murder on the Orient Express

Genre: Misdaaddrama | Duur: 1u54 | 2017 | Release: 6 December 2017 | Land: VS | Regie: Kenneth Branagh | Cast: Kenneth Branagh, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Judi Dench, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Derek Jacobi, Daisy Ridley, Tom Bateman, Olivia Colman, Josh Gad, Marwan Kenzari, Leslie Odom Jr.

Van bij het begin van zijn carrière als filmmaker heeft acteur Kenneth Branagh geswitcht tussen high en low culture. Shakespeareverfilmingen voor zijn intellectuele imago en superheldenfilms voor de dollars? Jammer genoeg heeft geen enkele film hem intussen gedefinieerd als interessante regisseur. Ook zijn versie van Agatha Christie’s Moord op de Orient Express is een matige prent geworden.

Branagh kruipt zelf in de huid van de beroemde Belgische detective Hercule Poirot, die aan boord van een luxetrein een moordmysterie moet oplossen. De groteske snor en de viriele tred herkennen we niet meteen van eerdere Poirots. Branagh wil duidelijk geen wijs oud heertje zijn, maar een masculiene, sexy held met een tragische dimensie. Hoewel het mysterie vooral vorm krijgt door verhoren en getuigenissen, forceert Branagh zelfs nu en dan een overbodige actiescène om zijn personage te laten domineren.

 

Hij neemt dit klassieke verhaal ook in beeld alsof een groots spektakel is. De cameravoering is opzichtig, de postproductie heeft overuren gedraaid om de film een blitse look te geven, de muziek schettert soms weinig subtiel.  Deze nadrukkelijke Hollywoodaanpak verhindert dat we ook maar één moment echt meegesleept worden door het raadsel. Branagh gunt het publiek nergens de tijd zelf iets af te leiden of informatie te laten verwerken en laat tal van details slordig passeren zonder ze een bevredigende plaats te geven in het onderzoek. Uiteindelijk zwakt de kracht van de destijds toch wel vernuftige twist af tegen de finale.

Ook dat sluitstuk eist de hoofdacteur helemaal op. Alle grote namen op de affiche moeten plaats ruimen voor het ego van Branagh. In de kenmerkende finale – Poirot geniet er telkens van alle verdachten samen te brengen om dan het mysterie te ontsluieren -  maakt de detective er in een potsierlijk onrealistische opstelling een zodanige show van dat  je vergeet dat er nog een tiental andere personages waren.

Veel sterren aan boord, maar de koffers met spanning en mysterie zijn op het perron blijven staan.

Die cast vormt nochtans de grootste aantrekkingskracht van deze prent. Net als de verfilming uit 1974 werden allerlei grote namen samengebracht. Michelle Pfeiffer mag best wat schermtijd vullen, Johnny Depp is heel genietbaar in een rol die nochtans makkelijk tot cliché kon herleid worden en Judi Dench is heerlijk vilein. Opvallend: de op één na grootste rol – die van Poirot’s sidekick Bouc – gaat wel naar een compleet onbekende acteur. Branagh lijkt er alles aan gedaan te hebben zich van alle aandacht te kunnen verzekeren. 

Murder on the Orient Express is dus weinig verfijnd, nergens echt spannend of mysterieus en te nadrukkelijk een ijdelheidsproject, maar uiteindelijk laat je je het comfort van de luxetrein in het gezelschap van al die grote namen even welgevallen alsof je er zelf bij bent. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poirot ontdekt dat alle verdachten in verband kunnen gebracht worden met een tragedie enkele jaren eerder. Het slachtoffer blijkt eigenlijk een moordenaar te zijn en alle verdachten samen hebben een moordcomplot opgezet uit wraak om wat er destijds gebeurd is.