Bio Regisseur

Cast & crew

Awards & selecties

• Anima 2016
  • Annecy 2015
01.02.2016 Jana Dejonghe

Met 'Mie' snijdt filmmaakster Mirjam Plettinx een thema aan dat bijna niet actueler kan: de zogeheten Facebookgeneratie. Hoewel ze in vier minuten heel wat weet te op te roepen, neigt ze toch iets te veel naar het moralistische.

Visueel valt op de film absoluut niets aan te merken. Het gebruik van zwart-wit benadrukt het afgesloten en vermoeide gevoel waaronder het stille, eenzame hoofdpersonage lijdt. Elk beeld bevat juist voldoende elementen. De occasionele uitstap naar een iets abstractere scène is weloverwogen. Plettinx laat enkel details toe die er echt toe doen in een stijl die gestileerd en realistisch is. Anders gezegd: ze houdt de film simpel en gefocust op haar onderwerp.

Het onderwerp is echter waar het dan wel wat schort. 'Mie' is duidelijk een kritiek op de ‘sociale’ mediagewoontes van de huidige jonge generatie. Het hoofdfiguurtje komt haar appartement niet uit, slijt ettelijke uren voor haar Facebookpagina en doet voor de rest niets relevants met haar leven.

Plettinx balanceert echter op de rand van het clichématige door Mie werkelijk volledig op te sluiten en het hele verhaal lang in essentie niets te laten veranderen. Waar Mie in het begin nog empathie teweegbrengt, wordt dat tegen het einde moeilijk. Het personage raakt niet uit haar impasse en wordt als het ware een even statisch onderdeel van de film als de meubels en het computerscherm in haar appartement.

Het verhaal mist dus beweging, wat weliswaar bijdraagt aan de moraal: sociale media zijn niet altijd even sociaal. Maar de extreme manier waarop Plettinx haar boodschap brengt, zorgt er toch vooral voor dat het geheel soms wat karikaturaal overkomt en je als (waarschijnlijk Facebookgebruikende) kijker het ook iets teveel bemoederend vingergewijs vindt.

1