To Build a Fire
rating

Duur: 05 min. | Land: | Regie: Olivier Vanden Bussche | Producent: RITCS | Productiehuis: Erasmushogeschool Brussel | Filmschool: RITCS

“Het boek van de film”, “de verfilming van de musical” of “het toneelstuk gebaseerd op het boek”, u kent het wel. Dit is de eenentwintigste eeuw en kunst slaat bruggen tussen mediavormen. Dat is soms een goede zaak, maar vaak ook niet. Olivier Vanden Bussche schrijft zich in deze trend in met zijn eindwerk 'To Build a Fire', gebaseerd op Jack Londons gelijknamige kortverhaal.

Om te vermijden dat deze recensie er meer een wordt van Londons werk dan van Vanden Bussches, laten we het bij dit houden: 'To Build a Fire' is met recht een Amerikaanse klassieker en grijpt je langzaam maar zeker ijzersterk bij de keel. Hoewel animatiefilm een goede vormkeuze is, blijft adaptatie van dit verhaal een niet te onderschatten uitdaging.

Qua vorm is er weinig op de film aan te merken: de figuren en setting zijn keurig afgelijnd, de bewegingen en expressies overtuigend en de beelden scherp. Ook het grijswitte kleurenschema en de muziek ondersteunen het verhaal mooi. Het probleem zit ’m eerder in de inhoud: er gaat, jammer genoeg, simpelweg teveel verloren van Londons verhaal.

Wie 'To Build a Fire' bekijkt zonder het kortverhaal gelezen te hebben, ziet in het hoofdpersonage een schoolvoorbeeld van de wet van Murphy. De film vertelt het verhaal van een man die door de vrieskou loopt en zo ontzettend veel pech heeft dat de kijker zich tegen het einde ietwat voyeuristisch voelt. Veel van de belangrijkste thema’s die Londons kortverhaal een eigen karakter en gemoed geven komen nooit aan bod, zoals de relatie tussen de man en zijn hond (waar ís de hond überhaupt?). Of ze zijn gewoon heel moeilijk om cinematografisch uit te beelden (zoals de hele gedachtegang van de man en zijn redeneringen om te overleven). Wat je ziet zijn gebeurtenissen, weinig inhoud.

In feite had de regisseur op deze manier een eindresultaat kunnen maken dat helemaal niet op een literair werk gebaseerd was. Zo zou hij ook het risico niet genomen hebben dat kijkers met enig wantrouwen als eerste reactie de vergelijking maken met het oorspronkelijke werk. Want dat doen ze sowieso, en met dit eindresultaat is dat geen goede zaak.

Jana Dejonghe