Ten Meter Tower
rating

Duur: 16 min. | Land: | Regie: Axel Danielson , Maximilien Van Aertryck | Producent: Axel Danielson , Erik Hemmendorf

De Zweedse filmmakers Maximilien Van Aertryck en Axel Danielson fileren met hun korte documentaire 'Ten Meter Tower' de menselijke natuur op heerlijk simpele wijze. Deze docu is het ultieme bewijs dat narratieve complexiteit geen vereiste is om een entertainend stukje film te maken.

Via een online zoekertje vond het regisseursduo zevenenzestig mensen die bereid waren om voor het Zweedse equivalent van ongeveer vijfentwintig euro een tien meter hoge zwemtoren te beklimmen. Het enige directief dat ze meekregen was om naar de rand van het platform te gaan en al dan niet de lange sprong te wagen. Geen enkele deelnemer had ooit eerder vanop zo’n hoogte een plons gemaakt. De participanten werden niet alleen gefilmd door zes camera’s, maar werden ook bekeken door de andere kandidaten die hun beurt (angstvallig?) afwachtten.

Het resultaat verklaart meteen waarom Van Aertryck en Danielson hun films vaak studies noemen. 'Ten Meter Tower' is een psychologische studie van de mens in een kwetsbare positie. Zullen de deelnemers (al dan niet onder de druk van de camera) hun angst bedwingen en de sprong wagen? Zullen ze hun impulsen onderdrukken en de moed vinden om het bad op te zoeken?

Deze korte docu toont het gezicht van twijfel op een ingenieuze manier.

Het is tegelijk ook een sociaal experiment: is de druk van de aanwezige toeschouwers sterker dan hun stresshormonen? Als die zeventigjarige dame springt, dan voelt de stoere bink zich toch verplicht om dat ook te doen? Vaak lijkt het alsof je een engeltje en een duiveltje op hun schouders ziet rusten. Het menselijk beslissingsproces wordt heerlijk verbeeld: kiest hij of zij tegen alle instincten in voor roem of voor publieke vernedering? 'Ten Meter Tower' toont het gezicht van twijfel op een ingenieuze manier.

Wanneer enkele deelnemers in duo het duikplatform beklimmen wordt die twijfel nog prangender. De discussie over het potentiële gevaar van de sprong is ludiek en maakt duidelijk waarom deze documentaire de festivalnominaties aan elkaar rijgt: het is zó herkenbaar. Het feit dat de filmmakers gelijkwaardig geïnteresseerd zijn in zowel de springers als de niet-springers maakt dit document juist zo waardevol. Het legt de pure menselijke natuur bloot die cultuur- en genderverschillen overstijgt - daardoor is de film niet louter ludiek, maar ook hartverwarmend.

Het geheel is fraai gemonteerd en wisselt op gepaste momenten af tussen split screens en volledige weergaves. Of: hoe je met een zogezegd simpel concept en zonder enige narratieve houvast een straffe film kan maken.  

Jannes Callens