Nieuwe Namen - 2019

Herinner je je nog de tijd dat niemand wist wie Jennifer Lawrence was? Dat de naam Ryan Gosling bij haast niemand een belletje deed rinkelen? Dat Tom Hardy niet te associëren viel met roem en succes? Dat we ooit niet wisten wie Jessica Chastain was, of Benedict Cumberbatch, hoe merkwaardig die naam ook? Wel, zo zijn er intussen alweer tientallen namen die ons nu amper iets zeggen maar die binnen afzienbare tijd meteen een belletje doen rinkelen. Net als in 2017, 2015, 2014, 2013, 2012 en 2011 stoffen we glazen bol af en werpen een blik op de toekomst - al hebben we niet altijd gelijk gekregen.

Welk groot talent staat op de rand van de doorbraak? Wie wordt die volgende superster, Oscarwinnaar of gewoonweg het soort filmmaker van wie we niet genoeg krijgen? De namen van 2019  (dagelijks een update): 

TIJMEN GOVAERTS

We slagen er niet elke editie in om een Vlaming in dit lijstje te krijgen. Er wordt in ons land al van een doorbraak gesproken als je een gastrol hebt in een Ketnetserie, maar in ons weinig productieve filmlandschap valt er echt niet elk jaar een Schoenaerts te ontdekken, zelfs geen Veerle Baetens, Matteo Simoni of Kevin Janssens. Wie de 24-jarige Tijmen Govaerts al aan het werk gezien heeft, moet diens ontegensprekelijke présence echter meteen erkennen en kan niet anders dan ons bijtreden in de voorspelling dat dit een leading man van formaat kan worden. 

Govaerts viel voor het eerst op in de gelauwerde kortfilm Poor Kids van Michiel Dhont, waarna diens broer Lukas de blonde twintiger castte in Girl. Hij bezorgde daarin de protagoniste vlinders in de buik als de sympathieke buurjongen. Meteen daarop schudde de telegenieke Govaerts zijn kleren af voor het would-be controversiële drama Wij, dat in Vlaanderen wat onder de radar bleef. Leuk ook om hem verder in een piepklein rolletje te herkennen in Kursk, naast Colin Firth. 

Tijd voor een hoofdrol niet? Patrice Toye zorgt daarvoor. In Muidhond laat ze Govaerts opdraven als een jongen die worstelt met een onmogelijke begeerte. Deze romanverfilming zou dit jaar nog onze bioscopen moeten bereiken. Michiel Dhondt werkt intussen ook aan zijn tweede kortfilm, Holiday, opnieuw met Govaerts. 

Intussen heeft de eigentijdse acteur ook de opnames achter de rug van De Kraak. In deze VTM-serie speelt Govaerts eveens de hoofdrol, naast tal van grote namen als Gene Bervoets en Koen De Graeve. Daar zal ook een afscheid van de anonimiteit bij horen wellicht.

Momenteel wordt Kom hier dat ik u kus ingeblikt, een tragikomisch familiedrama dat als langspeelfilmdebuut zal gelden voor documentairemakers Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden. Govaerts zal daarin te zien zijn naast Tom Vermeir en Wine Dierickx. 

Zo wordt zowel het speelveld als het publiek van deze Mechelse acteur steeds groter. Kwestie van tijd vooraleer we hem in De Slimste Mens ter Wereld zien wellicht, maar wij gunnen hem vooral interessante rollen en prestigieuze (internationale) projecten.  

MARGARET QUALLEY

Hoewel de ene na de andere grote naam zijn opwachting maakt in Once Upon a Time In Hollywood, viel je meteen die ranke schoonheid op, de hippie die Brad Pitt naar de commune leidt en hem meteen ook maar een blowjob aanbiedt. Het is de 24-jarige Margaret Qualley en naast deze mooie rol in Tarantino's tiende film, zien we haar momenteel ook in tal van andere projecten opduiken. 

Qualley was eerst balletdanseres en model vooraleer ze begon te acteren. Nochtans is ze opgegroeid bij een actrice: haar moeder is Andie MacDowell, wiens frisse verschijning we kennen uit succesfilms als Groundhog Day, Four Weddings and a  Funeral en Harrison's Flowers. Die heeft de acteermicrobe uiteindelijk kunnen doorgeven aan haar dochter, toen Qualley een klein rolletje aanvaardde in Palo Alto van Gia Coppola, in 2013. Het leidde tot een voorname rol in de bezwerende televisiereeks The Leftovers, waarin ze de soms bitchy dochter van sheriff Garvey speelde. Daarna kreeg ze rollen in The Nice Guys met Ryan Gosling en Russell Crowe en de horrorprent Death Note. In beide producties wordt duidelijk dat Qualley niet ingehuurd wordt om een lieflijke deerne te spelen. Haar uitstraling heeft iets vervaarlijk, en je cast Qualley dus niet als de perfecte schoondochter. Haar grote, wat uit elkaar staande tanden ontgaan ons niet, maar die hebben Julia Roberts ook geen parten gespeeld. Overigens zit perfectie hem tegenwoordig vooral in het onperfecte. 

Er volgden nadien een aantal minder opvallende films, hoewel Qualley wel de hoofdrol kreeg in de avonturenprent IO, te bekijken op Netflix. Maar tegelijk met het succes en de aandacht voor Once Upon a Time in Hollywood, kwam er ook een Emmynominatie voor Qualley, voor haar rol als danseres en choreografe Ann Reinking in de bekroonde miniserie Fosse/Verdon met Sam Rockwell en Michelle Williams. De combinatie van deze twee uiteenliggende succesprojecten maakt dat dit voor Qualley echt wel een doorbraakjaar mag genoemd worden. 

We krijgen Qualley binnen afzienbare tijd te zien in de biografie Seberg met Kristen Stewart, de thriller Strange But True en het drama My Salinger Year met Sigourney Weaver. Het lijkt ons een kwestie van tijd vooraleer de dochter de roem van de moeder weet te overtreffen. Haar snel groeiende Instagramprofiel toont ons hoe het doosnee leven van een opkomend Hollywoodtalent er uitziet. 

AWKWAFINA

Deze Amerikaanse van Koreaans-Chinese afkomst heeft zich tot haar 26e niet specifiek bezig gehouden met acteren. De als Nora Lum geboren New Yorkse was, zoals wel meer rijzende talenten tegenwoordig - eerst rapper en bracht onder het pseudoniem dat ze op haar 16e koos, al twee albums uit. Haar rol in de webserie Girl Code en het presenteren van de talkshow Tawk, een internetshow die ze zelf opnam op haar favoriete plekken in Brooklyn, lieten haar kennismaken met een groot online publiek. Uiteraard vind je haar ook op Instagram

In 2016 nam ze een bijrolletje aan in de komedie Bad Neighbours 2 en de meisjeskomedie Dude. Rollen die om een Aziatisch accent vroegen, weigerde ze. 2018 werd een doorbraakjaar. Awkwafina werd één van de Ocean's Eight, naast Sandra Bullock en Cate Blanchett, zat in de onverwachte hit Crazy Rich Asians en mocht een aflevering van Saturday Night Live presenteren, wat haar nog maar één andere vrouw van Aziatische afkomst had voorgedaan (Lucy Liu).  Awkwafina bleek zich te gaan specialiseren in redelijk maffe figuren, maar werd op korte tijd behoorlijk populair. Een zot wijf, volgens ons. 

Dit jaar wist ze met haar hoofdrol in het bij ons nog te verschijnen The Farewell, heel wat lof te krijgen voor haar vertolking als de dochter van Chinese immigranten die op het moment dat de dood van haar grootmoeder nabij is, worstelt met het verschil tussen Amerikaanse en traditionele Chinese waarden. Er wordt volop over awards gepraat en zelfs het woord oscarnominatie is al gevallen. 

Wat daarna volgt is ook niet mis. We willen niet te enthousiast doen over een rol in Jumanji: The Next Level, de sequel op de heel flauwe reboot, maar drie andere projecten zullen maken dat we niet meer om Awkwafina heen kunnen. In de komedie Breaking News in Yuba County zien we haar naast Mila Kunis; The Prom belooft een vrolijke film te worden waarvoor Ryan Murphy (Glee, American Horror Story) ook Nicole Kidman en Meryl Streep wist te strikken en The Little Mermaid - ja, dat is de zoveelse live-remake van een Disneyklassieker - voert haar op als Scuttle. Voor wie zich dat niet herinnert: dat is ... de meeuw. Geen idee hoe dat er uit zal zien, maar Awkwafina is duidelijk het ijzer aan het smeden nu het heet is. We zijn benieuwd om meer te zien van deze jonge vertegenwoordigster van een nog te vaak ontbrekende groep in Hollywood. Of ken jij vijf andere Amerikaanse actrices van Aziatische afkomst die het aan het maken zijn? 

ZAZIE BEETZ

Met zo'n opvallende naam ben je als artiest toch al halfweg de route naar succes, niet? Maar even nuchter blijven; dit is gewoon de echte naam van deze pittige jonge actrice en gezien haar Duitse afkomst spreek je haar familienaam niet uit als Beats maar gewoon als Beets. Naast Duits en Engels spreekt Zazie (Zatzie) trouwens ook vloeiend Frans. Haar Instagram leert ons verder dat ze een vrij onglamoureus lief heeft en zich niet geneert voor haar okselhaar. 

Opvallende naam of niet, deze New Yorkse go-getter werkt gewoon erg hard. Tot voor ze het sportdrama Wolves (met Michael Shannon) inblikte, had ze zelfs nog gewoon een job als serveerster (uiteraard). Net als Lakeith Stanfield (verder in dit rijtje) was het de serie Atlanta die haar in de spotlights plaatste. Voor deze rol kreeg ze zelfs een Emmynominatie en sindsdien speelt ze op een iets hoger level mee. Tot dan toe vond ze zowel rollen in tal van kortfilms, in geprezen indies als Sollers Point en Dead Pigs, maar evengoed in het plattere Hollywoodwerk als Geostorm met Gerard Butler. Tot Beetz de rol van Domino te pakken kreeg in de enorm succesvolle sequel op Deadpool. Met enorme energie en een kenmerkende, indrukwekkende krullenkop wist ze haar plaats op te eisen naast Ryan Reynolds en Josh Brolin. 

Intussen draaide ze Wounds, met Armie Hammer en Dakota Johnson, High Flying Bird van Steven Soderbergh en de relatie-komediereeks Easy, en is de bal dus serieus aan het rollen. Drie prestigieuze projecten volgen nog: de biografie Seberg met Kristen Stewart, het sciencefictiondrama Lucy in the Sky met Natalie Portman en ... Joker! Dit zeer veelbelovende drama met Joaquin Phoenix en Robert De Niro doet ons en een grote schare filmfans nu al watertanden. Het zal er voor deze 28-jarige daarna op aankomen die status als actrice in demand hoog te houden. Zazien we graag terug! 

LAKEITH STANFIELD

Goed mogelijk dat deze 28-jarige Amerikaan geen introductie meer behoeft. De opvallende, soms wat verwilderde blik van deze rijzige acteur was je wellicht al opgevallen in een aantal grote producties als Get Out en Selma en zijn carrière zit duidelijk in de lift.

Het begon voor deze rapper/acteur toen hij als 17-jarige gecast werd in de kortfilm Short Term 12, die door regisseur Destin Daniel Cretton vijf jaar later als langspeler met succes hermaakt werd. Zijn tegenspelers? Een handvol nobele onbekenden, onder wie een zekere Brie Larson en ene Rami Malek... Daarna volgden kleine rollen in o.a. Selma, Straight Outta Compton (als Snoop Dogg) en Miles Ahead, maar niets leek aan te geven dat Stanfield zich zou kunnen onderscheiden van de rist inwisselbare jonge zwarte acteurs die allemaal op dezelfde rollen aasden. Toch is het zijn goedaardige présence die voor de doorbraak gezorgd heeft. Stanfield heeft een wat droevige oogopslag die hem iets heel aimabel geeft en waarmee hij vrij makkelijk emotionele diepgang weet toe te voegen aan zijn personages. Toen hij in Get Out gecast werd als de gehersenspoelde Andre - een even creepy als aandoenlijk personage - ging de bal echt aan het rollen. 

Een rol in de bijzonder te pruimen komische televisiereeks Atlanta volgde, en tussendoor maakte Stanfield zijn opwachting in weinig opmerkelijke films als War Machine (met Brad Pitt) en Death Note (van You're Next-regisseur Adam Wingard). Het grote succes van de serie Big Little Lies - waar Stanfield niets mee te maken heeft - zorgde er daarnaast voor dat miljoenen mensen de muziek van de begingeneriek gingen opzoeken en terechtkwamen bij de clip van Cold Little Heart van Michael Kiwanuka... waarin Stanfield meespeelde. Ook daarin valt op dat wanhopige, zoekende personages hem liggen.

Na een eerste hoofdrol, in de geslaagde politieke satire Sorry to Bother You, begonnen de prijzen en nominaties flink aan te groeien en bleek duidelijk dat Stanfield vrij baan kreeg om het te maken. Een clip waarin hij al rappend gays beledigde, zorgde voor negatieve publiciteit, maar Stanfield heeft nooit ontkend dat hij uit een ruwe en armoedige omgeving komt waarin weinig plaats was voor gevoeligheden en respect voor wie anders was. 

Net zoals hij lang twijfelde hoe op de credits te verschijnen - hij wordt even vaak als Keith Stanfield vermeld als als LaKeith/Lakeith - blijft het wat zoeken naar degelijke rollen. De Netflixproductie Come Sunday plaatste hem naast Chiwetel Ejiofor maar net als het veel grootsere The Girl in the Spider's Web maakte dat weinig los. Er staan gelukkig mooiere projecten op stapel. Stanfield maakt deel uit van een supercast in Knives Out, de nieuwe film van Rian Johnson, een moordmysterie met onder meer Daniel Craig en Jamie Lee Curtis en zit ook in Uncut Gems, het misdaaddrama waarmee de Safdiebroers het intrigerende Good Time opvolgen. Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer dat tot een allesbepalende vertolking leidt. 

CYNTHIA ERIVO

Deze Londense van Nigeriaanse afkomst is liefhebbers van de betere Amerikaanse cinema ongetwijfeld meteen bijgebleven. Ze maakte met haar zangstem en présence dat Bad Times at the El Royale niet helemaal teleurstelde en zette vrijwel gelijktijdig een rake, veelzijdige vertolking neer in het zeer verdienstelijke Widows van Steve McQueen. De 32-jarige actrice had misschien het minst ervaring van de hele (superieure) cast, ze viel absoluut niet uit de toon naast kleppers als Viola Davis, Robert Duvall en Colin Farrell en maakte daarmee een knaller van een debuut. 

Erivo vond voor het eerst een publiek in de musicalwereld. Ze speelde met verve twee rollen die Whoopi Goldberg beroemd gemaakt hebben: die van Sister Mary Clarence in Sister Act en die van Celie in The Color Purple. Beide rollen leverden haar flink wat lof op en voor de Broadwayversie van die laatste won ze meteen een Tony Award. Ze liet zich in 2017 al zingend ook opmerken bij de uitreiking van de Grammy's, waar ze optrad met John Legend. Ook nadien maakte ze tal van gastoptredens op events en in televsieprogramma's die duidelijk maken dat deze dame van vele markten thuis is. Er lijkt na elk optreden haast geen andere optie dan haar een staande ovatie te geven, zo fenomenaal goed zingt ze. Tussendoor vallen ook haar aparte kapsel- en kledingsmaak op - check ook haar Instagram - en fameus gespierde lichaam. 

Erivo raast naar de top. Haar hoofdrol in het drama Harriet zal zeer waarschijnlijk op Oscaraandacht mogen rekenen en daarna volgt een rol in het dystopische drama Chaos Walking, naast Tom Holland en Mads Mikkelsen. Haar ontegensprekelijke charisma en veelzijdigheid garanderen gewoonweg sterrendom. 

FLORENCE PUGH

De grootsheid van bepaalde acteurs zit hem er soms in dat je ze al enkele keren aan het werk hebt gezien, zonder te beseffen dat het steeds om dezelfde persoon ging. Het komt zelden voor – Michael Fassbender had al minstens 5 in het oog springende rollen vertolkt voor hij pas echt opviel in Inglorious Basterds – maar het is misschien wel het geval bij Florence Pugh, je intussen zeer waarschijnlijk bekend door haar zeer beheerste vertolking in de succesvolle gruwelprent Midsommar.

De verrukkelijke Britse is op haar 23e aan een razend tempo bezig een grote naam te worden. Het begon in 2014 met de niet al te geslaagde thriller The Falling – waarin ze naast Maisie Williams te zien was, ons beter bekend als de pittige Arya Stark uit Game of Thrones., waarna flink wat applaus volgde voor Lady Macbeth, een doorwrocht, alom bekroond psychologisch drama dat Pugh meteen op de kaart zette als een veelbelovende actrice. De frisse Florence was klaar voor een grotere uitdaging: een rol in een Shakespeareverfilming naast niemand minder dan Anthony Hopkins, Emma Thompson, Emily Watson en Jim Broadbent. Zou je als actrice dan weten dat je het aan het maken bent?

Hollywood klopte aan en gaf Pugh kleine rolletjes in het Neesonvehikel The Commuter en de historische prent Outlaw King, die haar amper kans gaven haar talent te tonen. Malevolent – te zien op Netflix – was horrortroep maar bood haar wel de kans op een hoofdrol. Een stuk prestigieuzer was de miniserie The Little Drummer Girl, van Park Chan-Wook (Oldboy, The Handmaiden), waarin Pugh weerwerk mocht geven aan Michael Shannon en Alexander Skarsgard.

En toen was er Midsommar, een horrorfilm zoals we er nog niet vaak een gezien hebben. Pugh bespeelt daarin een breed emotioneel register en doet dat met enorme overtuiging. Het is een rol en een vertolking die niet snel vergeten zal worden, en we kunnen er alleen maar uit concluderen dat er grootse dingen gaan volgen.

Eind 2019 schittert de lieflijke Florence in Little Women, een adaptie van de klassieke roman, dit keer in handen van Greta Gerwig, die haar Lady Bird-koppel Saoirse Ronan en Timothée Chalamet herenigt en ook Meryl Streep, Emma Watson, Laura Dern en Chris Cooper een rol gaf. En omdat echt iedereen tegenwoordig in een Marvelfilm zit: Pugh zal ook meespelen in Black Widow, de eerste film waarin het Avengerpersonage van Scarlett Johansson de hoofdrol zal spelen. Die bal is aan het rollen en valt niet meer tegen te houden. Leuk ook om te volgen op Instagram

Nog twee te gaan! 

 

Sven De Schutter